کدام روش جوانسازی پوست بهتر است و چرا

تاریخ انتشار - ۲۹ دی ۱۳۹۸

نمی توان به طور قطع گفت که کدام روش لیفت صورت بهتر است. در حال حاضر روش های جوانسازی و لیفت صورت مختلفی در بازار وجود دارند که مشهورترین آنها هایفو، RF فرکشنال و لیفت با نخ هستند. انتخاب بهترین روش لیفت صورت کاملا بستگی به خودتان دارد. بنابراین بهتر است بپرسید کدام روش جوانسازی پوست برای من بهتر است و چرا؟ برای اینکه بتوانید انتخاب بهتری داشته باشید سعی کردیم در یک مطلب جامع و کامل روش های مختلف لیفت صورت را با هم مقایسه کنیم تا بتوانید بهترین تکنیک را برای لیفت صورت خود انتخاب کنید.




در حقیقت سبک پیری پوست صورت شما تعیین می کند کدام روش جوانسازی پوست برای شما بهتر است. نحوه پیر شدن پوست با سه علامت عمیق شدن خطوط صورت، چین و چروک ها و افتادگی پوست خود را نشان می‌دهد. بهتر است روش های مختلف موثر روی این سه علامت پیری را بشناسید تا بتوانید بر اساس نوع پیری پوست خود بهترین روش جوانسازی پوست را انتخاب نمایید.

روش های درمانی خطوط عمیق روی پوست صورت

1. هایفو: هایفوتراپی با استفاده از انرژی التراسوند متمرکز با تحریک کلاژن سازی در لایه های عمیق تر پوست، موجب کشیدن و صاف تر شدن پوست شده و در نتیجه خطوط عمیق روی صورت را محو میکند.
2. تزریق فیلر: فیلرها جایگزین حجم از دست رفته پوست می شوند و معمولاً از موادی مانند  Hyaluronic Acid وCalcium Hydroxyapatite به عنوان فیلر پوستی استفاده می شود.

روش های درمانی شل شدن و افتادگی پوست

1. هایفو: هایفوتراپی با تحریک کلاژن سازی در عمق های مختلفی از پوست تا ۴ میلیمتر به کشیدن پوست و از بین رفتن افتادگی در نواحی مختلف صورت و گردن کمک می‌کند.
2. RF فرکشنال: دستگاه امواج رادیو فرکانس برای افزایش کلاژن تا عمق ۲ میلیمتری پوست استفاده می شود.
3. لیفت با نخ: لیفت پوست با نخ در سطوح خاصی از پوست صورت اثر لیفتینگ بر جای گذاشته و با کشیدن پوست به روشی تقریبا تهاجمی افتادگی ها را از بین می برد.

روش درمانی چین و چروک های عمیق پوست

1. هایفو: اثربخشی هایفوتراپی برای جوانسازی و لیفتینگ و از بین بردن چین و چروک های عمیق پوست به روشی غیر تهاجمی و ایمن مورد تایید FDA قرار گرفته است.
2. بوتاکس: با تزریق بوتاکس و فیلرهای پوستی میتوان خطوط عمیق و چین و چروک های روی پوست را پر کرد. معمولاً از تزریق بوتاکس برای خطوط دینامیک و از فیلرهای پوستی برای پر کردن خطوط استاتیک استفاده می شود.
3. ‏RF فرکشنال: تکنولوژی رادیوفرکانس نیز با تحریک تولید کلاژن می‌تواند روی خطوط استاتیک صورت تاثیر گذاشته و چین و چروک ها را کاهش دهد.

کدام روش جوانسازی پوست بهتر است و چرا

چرا هایفوتراپی بهترین روش جوانسازی پوست شناخته می شود؟

زمانی که روند پیری آغاز می شود معمولاً ترکیبی از علائم بالا روی پوست صورت بیمار مشاهده خواهد شد؛ به همین علت اکثر متخصصین پوست و مو هایفوتراپی را به بیماران پیشنهاد می‌دهند. چون همان طور که در موارد بالا مشخص است؛ هایفوتراپی تنها روشی است که می تواند به طور موثر روی هر سه علامت پیری پوست به طور همزمان اثر بگذارد و با گرم کردن عمیق ترین لایه پوست، جوانسازی صورت را تکمیل کند.
به طور کلی روش های کشیدن و جوانسازی پوست بدون عمل جراحی از نوعی انرژی برای گرم کردن لایه های عمیق پوست استفاده می‌کنند و به این ترتیب تولید الاستین و کلاژن را تحریک کرده و به تدریج بافت و رنگ پوست را تحت تاثیر قرار می دهند. روشهای جوانسازی پوست مختلف از جمله هایفوتراپی در حال حاضر با تکنولوژی های منحصر به فرد در بازار وجود دارد که هر کدام از مکانیسم خاصی برای رسیدن به نتایج مطلوب استفاده کرده و مورد تایید FDA  قرار گرفته اند. پاسخ به این سوال که کدام روش جوانسازی پوست بهتر است؟ بستگی به مشکلات پوستی و شرایط فیزیکی بدن شما دارد. بنابراین بهتر است پیش از انتخاب روش لیفت صورت با یک متخصص مشورت کنید و با بررسی مزایا و معایب هر کدام از روشهای جوانسازی با توجه به شرایط خودتان بهترین انتخاب را داشته باشید.
اگر فرصت ندارید برای جلسه مشاوره به متخصص پوست و مو یا جراح زیبایی مراجعه کنید و تصمیم گرفته اید یکی از روشهای موجود را امتحان کنید؛ ما در ادامه این مطلب برخی از روشهای جوانسازی پوست شامل هایفوتراپی، لیفت با نخ و رادیوفرکانس را مقایسه کرده ایم تا بتوانید تشخیص دهید کدام روش جوانسازی پوست بهتر است و چرا؟

هایفوتراپی: کشیدن پوست با انرژی آلتراسونیک

عملکرد: هایفوتراپی یکی از روش‌های درمانی و جوانسازی پوست است که با استفاده از انرژی التراسوند پوست صورت را در عمق های مختلف گرم کرده و در نتیجه به تولید کلاژن و بهبود بافت پوست کمک می کند. انرژی دستگاه هایفو از طریق هند پیس های دستی، امواج اولتراسوند را از لایه‌های مختلف پوست عبور می دهند تا به لایه هدف نفوذ کنند. از تکنولوژی آلتراسونیک چندین دهه است که برای درمان های پزشکی مختلف استفاده می شود و ایمنی و اثربخشی آن اثبات شده است.
دستگاه: در حال حاضر سه دستگاه اولتراپی، هایفو دابلو و الترا فرمر ۳ به عنوان مشهورترین برندهای هایفوتراپی برای درمان مشکلات پوستی، لیفتینگ، جوانسازی و لاغری نواحی مختلف بدن مانند گردن، سینه، غبغب، چانه، صورت، ابرو، پیشانی و غیره به کار می روند.
کاندید مناسب: هایفوتراپی برای بیمارانی مناسب است که علائم پیری به تازگی در صورت، گردن و نواحی مختلف بدن آنها ظاهر شده است. درمان با هایفو می‌تواند به این بیماران کمک کند تا روند ضد پیری در پوست را آغاز کرده و نیازی به عمل جراحی لیفت صورت نداشته باشند.
زمان درمان: هر جلسه درمان با هایفو بین ۳۰ تا ۹۰ دقیقه زمان می برد و هیچ گونه عوارض جانبی یا دوره نقاهت بلندمدتی ندارد. 
عوارض جانبی: عوارض جانبی خفیف بعد از هایفو تراپی شامل قرمزی، کبودی و بی‌حسی می‌شود که حداکثر طی 48 ساعت از بین می رود.
نتایج: نتایج هایفو حدوداً سه تا شش ماه بعد از جلسه درمانی به وضوح روی پوست مشاهده خواهد شد و بیش از دو سال ماندگاری دارد.

RF جوانسازی پوست با رادیوفرکانس

عملکرد: از انرژی رادیوفرکانس میتوان برای حرارت دادن پوست و تحریک تولید کلاژن استفاده کرد. برخلاف روش هایفوتراپی دستگاه رادیو فرکانس روی لایه سطحی پوست تمرکز می کند تا بتواند به صاف شدن و کشیده شدن آن کمک کند. 
دستگاه: مشهور ترین برند های مورد استفاده در زمینه رادیو فرکانس THERMI RF®, Exilis®, and Thermage® هستند که  برای جوانسازی پوست نواحی مختلف بدن مانند دست ها، گردن و صورت مورد تایید FDA قرار گرفته اند.
عوارض جانبی: درمان با دستگاه های رادیو فرکانس در مطب پزشک یا کلینیک های زیبایی و درمانی بدون هیچ گونه درد و ناراحتی انجام می گیرد و دوران نقاهت خاصی ندارد. درمان با رادیو فرکانس برای تمام انواع پوست ایمن است. به علت استفاده از فرایند هایی مانند ساب درمال (Subdermal) نیاز به تزریق جزئی همراه با بی حسی موضعی در ناحیه تحت درمان وجود دارد.
نتایج: مشاهده نتایج جوان سازی پوست بعد از روش رادیو فرکانس چندین ماه طول می کشد و از این لحاظ تفاوتی با هایفوتراپی ندارد.

تفاوت رادیوفرکانس و هایفو:

هایفوتراپی فقط طی یک جلسه می تواند به جوانسازی پوست شما کمک کند؛ اما برای رسیدن به نتایج مطلوب با روش رادیو فرکانس نیاز به ۳ تا ۶ جلسه درمانی می باشد.

لیفت پوست با روش ترکیبی RF و IPL

عملکرد: با توجه به اینکه ممکن است رادیوفرکانس اثربخشی کاملی روی تمام مشکلات پوستی بیمار نداشته باشد معمولاً از ترکیب روش RF و IPL استفاده می شود. این روش ترکیبی، جوان سازی پوست لایه های عمیق تر را نیز امکان پذیر ساخته و با القای پاسخ خود ترمیمی و تحریک تولید کلاژن به جوانسازی پوست کمک می کند. روش RF و IPL در سطوح مختلف پوست را تحت تاثیر قرار داده و انرژی RF را روی نواحی هدف متمرکز نموده درنتیجه اثربخشی آن را بیشتر می‌کند. 
دستگاه: متداول ترین دستگاه های مورد استفاده در روش ترکیبی RF و IPL برای جوانسازی پوست Refirme® و VelaShape® هستند.
عوارض جانبی: جوانسازی پوست با روش ترکیبی RF و IPL می تواند در کلینیکهای زیبایی و یا مطب پزشک انجام گیرد. بیماران معمولاً درد یا ناراحتی خاصی این جلسات درمانی احساسی نمی کنند. 
نتایج: نتایج جوانسازی پوست با روش ترکیبی رادیوفرکانس و IPL به تدریج و طی چند ماه بعد از تحریک تولید کلاژن مشاهده خواهد شد.



تفاوت روش ترکیبی RF و IPL با هایفو

برخلاف روش هایفوتراپی که طی یک جلسه انجام می‌گیرد؛ معمولاً توصیه می شود که بیماران برای رسیدن به نتایج مطلوب چند جلسه درمان ترکیبی با ‏ RF و IPL انجام دهند.

مقایسه هایفو و رادیو فرکانس

هر دو روش از تکنولوژی های بسیار پیشرفته برای درمان مشکلات پوستی و جوانسازی صورت هستند اما برای انتخاب بهترین روش جوانسازی پوست بهتر است با عملکرد دستگاه رادیوفرکانس و هایفو آشنا شوید:
تکنولوژی رادیوفرکانس برای کشیدن پوست از سال ۲۰۰۲ مورد استفاده قرار گرفته است. در این دستگاه از انرژی رادیو فرکانس برای ایجاد حرارت در لایه های عمیق پوست تا ۳ میلیمتر استفاده می‌شود که می‌تواند خطوط جزئی و چین و چروک های خفیف صورت را با تولید کلاژن های جدید محو کند.
دستگاههای هایفو به خصوص الترافورمر3 آخرین نسل تکنولوژی تحریک کلاژن سازی و کشیدن پوست هستند که در کشور کره طراحی شده و بازار جهانی را در دست گرفته‌اند. تکنولوژی هایفو اولین بار توسط دستگاه اولترا در سال ۲۰۱۲ توسط FDA  تایید شد. بعد از آن دستگاه های هایفو با برندهای دیگری به بازار آمدند که جوان سازی پوست را با هندپیس های اختصاصی برای نواحی مختلف بدن مانند اطراف چشم، بازوها و غیره امکان‌پذیر ساختند.
نسل جدید دستگاههای هایفو می تواند تا عمق چهار و نیم میلیمتری پوست نفوذ کرده و از لایه های زیرین به بازسازی و جوانسازی پوست بپردازند و به همین علت نتایج به دست آمده بعد از حتی یک جلسه هایفوتراپی کاملاً قابل توجه است و حتی می‌توان آن را با نتایج جراحی زیبایی صورت مقایسه کرد.

چرا هایفو از رادیوفرکانس برای جوانسازی پوست بهتر است؟

اولین و واضح ترین تفاوت بین هایفوتراپی و رادیوفرکانس، تکنولوژی های متفاوت آنها برای گرم کردن بافت های عمیق پوست است. هایفو با استفاده از امواج اولتراسوند بسیار دقیق تر و با عمق بیشتری به پوست نفوذ می کند؛ در حالی که RF  بر اساس تکنولوژی گرم کردن توده‌ای بافت ها عمل می کند. 
دومین تفاوت در نحوه عملکرد این دو تکنولوژی در لایه های همپوشانی پوست است. چون هایفو می تواند به لایه های عمیق تری از درمی پوست نفوذ کند می‌تواند روی لایه SMAS  اثرگذار باشد. درحالیکه انرژی RF  به اندازه هایفو در پوست نفوذ نمی کند و بیشتر روی لایه‌های اپیدرمال پوست تمرکز دارد. بنابراین اثر بخشی آن نمی‌تواند به اندازه هایفو باشد.
سومین تفاوت هایفو و RF  تعداد جلسات مورد نیاز برای مشاهده نتایج مطلوب جوانسازی پوست است. هایفو طی یک جلسه درمانی می تواند بیشترین ضایعات پوستی چین و چروک ها خطوط اخم و لبخند و هر گونه افتادگی یا شل شدگی پوست در نواحی مختلف بدن را درمان کند. معمولاً نیازی به تکرار جلسه هایفو در کمتر از یک سال بعد نیست. در حالی که در روش رادیوفرکانس بیمار حداقل باید ۴ تا ۶ جلسه درمانی به کلینیک مراجعه کند تا نتایج مطلوب را در ترمیم و جوانسازی پوست مشاهده نماید.

مقایسه هایفو تراپی و لیفت با نخ

در حال حاضر نخ های PDO  متداول ترین نخ های مورد استفاده با هدف کشیدن و لیفتینگ پوست های شل و افتاده هستند که نتایج فوری را با ماندگاری بلند مدت برای بیمار فراهم می آورند. لیفت با نخ یک روش تهاجمی به حساب می‌آید چون برای وارد کردن نخ ها به صورت از سوزن های باریک و نازک استفاده می شود که باید پوست را برش بدهد. در عوض هایفوتراپی یک روش غیر تهاجمی و بدون درد است که می تواند به رفع افتادگی پوست در نواحی مختلف بدن مانند گردن و پلک چشم کمک کند.

چطور تشخیص دهم کدام روش جوانسازی پوست بهتر است و چرا؟

همانطور که پیش از این اشاره کردیم با افزایش سن، علائم پیری به صورت ترکیبی شامل افتادگی پوست، چین و چروک ها و خطوط عمیق روی پوست ظاهر می شود و واضح است که روند پیری روی پوست هر شخص متفاوت است. بنابراین باید روش جوانسازی ا توجه به علائم پیری پوست هر فرد انتخاب شود. به عنوان یک دستورالعمل کلی می توانید نکات زیر را برای انتخاب بهترین روش جوانسازی پوست در نظر داشته باشید:
اگر مشکل اصلی شما افتادگی‌ پوست است و قصد دارید با لیفت، جوان سازی پوست انجام دهید؛ بهترین گزینه بدون عوارض جانبی و ایمن برای شما هایفوتراپی است. هایفو با اثرگذاری روی عمیق ترین لایه های پوستی میتواند به کشیدن پوست و رفع افتادگی پوست در نواحی چانه، غبغب، ابروها و غیره کمک کند.
اگر نیاز دارید پوست شما در نواحی خاصی مانند گونه برجسته به نظر برسد و مشکل  خاصی در سایر نواحی پوست شما مشاهده نمی شود بهتر است از تزریق بوتاکس و فیلر های پوستی استفاده کنید.
در صورتی که فقط چین و چروک های جزئی اطراف لب یا دور چشم شما مشاهده می شود و برای جوان سازی پوست نیاز به ترمیم از لایه های عمیق تر ندارید می توانید با روش رادیوفرکانس به نتیجه مطلوب خود دست پیدا کنید. البته در نظر داشته باشید که برای انجام رادیوفرکانس به چند جلسه درمانی نیاز است.
در صورتی که که می خواهید نتایج لیفت و جوانسازی صورت را بلافاصله بعد از جلسه درمانی مشاهده کنید باید از لیفت با نخ استفاده کنید. سایر روشهای جوانسازی پوست مانند رادیوفرکانس یا هایفوتراپی حداقل سه تا شش ماه زمان برای مشاهده نتایج اصلی درمان نیاز دارند.

مشاوره رایگان

نظر خود را درباره مطلب بالا بیان کنید