RF فرکشنال بهتر است یا هایفو؟

تاریخ انتشار - ۳۰ دی ۱۳۹۸

تکنولوژی هایفو و لیزر RF فرکشنال شباهت هایی با یکدیگر دارند اما تفاوت آنها نیز قابل توجه است. هر دو روش جوانسازی، بدون عمل جراحی و به منظور کاهش علائم پیری روی پوست صورت مورد استفاده قرار می گیرند. البته نوع درمان و تکنولوژی به کار رفته در این دو دستگاه کاملا با یکدیگر متفاوت است و کاربردهای متفاوتی برای رفع مشکلات پوستی و جوانسازی پوست دارند. اگر در انتخاب بین روش هایفو و RF فرکشنال تردید دارید؛ با مطالعه ادامه مطلب می توانید تا حدودی با این دو روش آشنا شده و بهترین انتخاب را بر اساس نیازهای خود داشته باشید.




مقایسه هایفو و RF فرکشنال

تکنولوژی مورد استفاده در هایفو و لیزر فرکشنال برای کاهش علائم پیری روی پوست صورت با هم متفاوت است. به طوریکه هایفو از انرژی آلتراسوند برای جوان سازی پوست استفاده می کند و در دستگاه لیزر فرکشنال RF از لیزر برای کاهش علائم پیری استفاده می شود.
انرژی هایفو می تواند لایه درمی پوست که زیر لایه سطحی آن قرار دارد و همچنین لایه SMAS پوست را که اصلی ترین لایه هدف در عمل جراحی زیبایی است؛ تحت تاثیر قرار دهد. انرژی التراسوند از دستگاه هایفو به لایه درمال پوست منتقل می‌شود و با تحریک کلاژن سازی به صاف شدن و کشیدن پوست کمک می‌کند.
در عوض در دستگاه لیزر فرکشنال RF، لایه سطحی و خارجی پوست که اپیدرمی نامیده می شود؛ تحت تاثیر قرار میگیرد. البته درمان با لیزر RF فرکشنال از نوع لایه برداری نیست و آسیبی به سطح خارجی پوست وارد نمیکند. برخی از انواع لیزر مانند CO2 فرکشنال روی لایه اپیدرمی نیز تاثیر می گذارند و می توانند نتایج موثرتری روی جوانسازی پوست داشته باشند به همین علت است که لیزر CO2 فرکشنال دوره نقاهت و عوارض جانبی بسیار بیشتری نسبت به هایفو دارد.
طی جلسه درمانی با لیزر RF فرکشنال، امواج لیزر نواحی خاصی از پوست را گرم می کنند. نوع اشعه لیزر مورد استفاده در دستگاههای فرکشنال بستگی به مشکلات و ضایعات پوستی دارد. تکنولوژی میکرونیدلینگ مورد استفاه در RF فرکشنال، سوراخ های کوچکی در پوست ایجاد کرده و فقط نواحی خاصی را تحت تاثیر قرار می دهد در حالیکه سایر نواحی و بافت‌ها دست‌نخورده باقی می مانند. اما همین سوراخهای کوچک موجب بروز عوارض جانبی مانند قرمزی، تورم و کبودی تا یک هفته بعد از جلسات درمانی لیزر فرکشنال آر اف می شود.
در صورتیکه با روش هایفو می توان بدون آسیب رساندن به سطح پوست و فقط با گرم کردن لایه های عمیق تر به سفت شدن و کشیدن پوست کمک کرد. بنابراین بیماران بدون مشاهده عوارض جانبی خاصی می ‌توانند بلافاصله بعد از جلسه هایفوتراپی فعالیت های روزمره خود را آغاز کنند.

مزایای لیزر آر اف فرکشنال

از بین بردن لکه های پوستی و سفید کردن پوست
از بین بردن جای زخم، جوش یا بخیه
ترکیب دو تکنولوژی رادیوفرکانس و میکرونیدلینگ

معایب RF فرکشنال

مشاهده عوارض جانبی مانند قرمز شدن تورم یا کبودی روی پوست حداقل به مدت یک هفته
تعداد جلسات درمانی زیاد – حداقل 6 جلسه برای مشاهده نتایج مطلوب
دوره نقاهت طولانی
ماندگاری نتایج حداکثر تا 1 سال


RF  فرکشنال بهتر است یا هایفو؟


مزایای هایفو

عدم نیاز به دوران نقاهت یا ریکاوری
عوارض جانبی بسیار خفیف
ماندگاری نتایج حداقل تا 2 سال
تحریک کلاژن سازی و افزایش خاصیت کشسانی پوست
کشیدن و سفت کردن پوست
رفع افتادگی شدید پوست

معایب هایفوتراپی

طولانی بودن مدت زمان مشاهده نتایج بعد از جلسه درمانی – حداقل 3 ماه

تفاوت هایفو و لیزر فرکشنال

کاربرد
اصلی ترین تفاوت هایفو و لیزر فرکشنال در کاربرد این دو دستگاه است. هایفوتراپی به عنوان یک روش درمانی بدون عمل جراحی برای کشیدن پوست مورد استفاده قرار می گیرد. بنابراین در صورتی که در نواحی مختلف پوست صورت خود مانند چانه، گردن، ابرو یا گونه افتادگی پوست مشاهده میکنید؛ درمان با هایفو می تواند بهترین و موثرترین روش جوانسازی پوست باشد. از HIFU همچنین می توان برای کشیدن پوست ناحیه سینه و دکلته نیز به روش کاملا موثر استفاده کرد.
از طرفی هایفو در تغییر بافت و ظاهر پوست چندان موثر نیست و نمی تواند هایپرپیگمنتیشن یا لکه های رنگی پوست را از بین ببرد. درمان خالهای لکه شرابی یا از بین بردن جای زخم یا جای جوش نیز با دستگاه هایفو چندان موثر نیست. در عوض لیزر فرکشنال می‌تواند به بهبود ظاهر پوست کمک کند. لیزر RF فرکشنال با بستن منافذ بزرگ روی پوست و کاهش لکه ها یا هایپرپیگمنتیشن و از بین بردن جای زخم به شفاف شدن و جوانسازی پوست شما کمک می کند.
به همین علت در بسیاری از موارد پزشکان متخصص پوست و مو یا جراحان زیبایی درمان با هر دو روش هایفو و لیزر RF فرکشنال را همزمان با هم بیماران توصیه می‌کنند و از آنها به عنوان روش های مکمل یکدیگر نام می برند. هر دو درمان تاثیر مثبتی روی کاهش چین و چروک ها دارند. با این وجود هایفو نقش بیشتری روی کشیدن افتادگی پوست و سفت شدن آن ایفا می‌کند و به پوست کمک می‌کند تا صاف تر و جوان تر به نظر برسد. لیزر آر اف فرکشنال نیز با تحریک تولید کلاژن زیر پوست به کاهش چین و چروک ها و خطوط اخم کمک می کند.
دوره نقاهت
همانطور که اشاره کردیم دستگاه هایفو طی یک جلسه درمانی بدون آسیب رساندن به سطح پوست، مشکلات پوستی را از عمیق ترین لایه های پوست صورت برطرف می کند و هیچگونه دوران‌نقاهتی ندارد. بیماران بعد از جلسه هایفوتراپی می توانند بلافاصله سرکار برگردندو فعالیت های بدنی انجام دهند. در حالی که بیماران بعد از جلسات لیزر RF فراکشنال نمی‌توانند بلافاصله به سر کار برگردند. هر چند دوره ریکاوری لیزر آر اف به اندازه روشهای لایه برداری پوست نیست اما با این وجود بهتر است حدود یک هفته از انجام فعالیت‌های بدنی خودداری کنید و تا چند روز از کار خود مرخصی بگیرید.
عوارض جانبی
هایفوتراپی عوارض جانبی خاصی ندارد. تورم خفیف بعد از جلسه درمان با هایفو محسوس نیست و بسیاری از بیماران فقط با یک آرایش مختصر برای پوشاندن قرمزی برخی از نواحی پوست سر کار بر می گردند. در صورتی که بعد از لیزر RF فرکشنال، پوست صورت تا حدودی به شکل آفتاب سوختگی به نظر می‌رسد و تورم و قرمزی بیش از حدی روی آن مشاهده می‌شود. چون لایه خارجی پوست نیز در درمان با آر اف فرکشنال تحت تاثیر قرار گرفته تا زمانیکه پوست جدید جایگزین آن شود؛ عوارض جانبی آن ادامه خواهد داشت.
ماندگاری نتایج
ماندگاری نتایج هایفو تا حدودی طولانی تر از لیزر فرکشنال است. نتایج درمانی بعد از هایفو به سرعت مشاهده نمی شود بلکه چندین ماه طول می کشد تا نتایج اصلی هایفو روی پوست صورت نمایان شود. به همین علت ماندگاری نتایج هایفو طولانی است و معمولا جلسات بعدی زودتر از یک سال برای بیمار تنظیم نمی‌شود. برخی از بیماران حتی نتایج هایفوتراپی را بسیار طولانی تر و بیش از دو سال روی صورت خود مشاهده می کنند. ماندگاری نتایج بعد از هایفوتراپی تا حدود زیادی به نحوه مراقبت از پوست توسط خود بیمار و میزان تولید کلاژن در بدن او بستگی دارد.
ماندگاری نتایج لیزر آر اف فرکشنال حداکثر یک سال است تا زمانی که به خوبی از پوست خود مراقبت کنید و بیش از حد در معرض آفتاب قرار نگیرید، نتایج جوانسازی پوست با لیزر فرکشنال می تواند ماندگار باشد.
تعداد جلسات درمانی
یکی از تفاوتهای هایفوتراپی با لیزر RF فرکشنال، تعداد جلسات مورد نیاز برای مشاهده نتایج است. بیماران برای مشاهده نتایج درمانی با لیزر آر اف فرکشنال باید حدود ۳ تا ۶ جلسه درمانی به کلینیک مراجعه کنند تا نتایج نهایی روی پوست آن ها ظاهر شود. در صورتی که برای اکثر افراد تنها یک جلسه هایفوتراپی کافیست تا اثرات مطلوب آن روی پوست مشاهده شود. دستگاه HIFU می تواند طی یک جلسه درمانی، تمامی مشکلات پوستی مانند افتادگی پوست، چین و چروک ها و خطوط اخم و لبخند کمک کند.
هزینه  
هزینه روش های جوانسازی پوست از گزینه‌های مهمی است که در انتخاب بیماران موثر است. هزینه جلسات لیزر RF فرکشنال با توجه به مشکلات پوستی و تعداد جلسات مورد نیاز برای جوانسازی پوست مشخص می شود. در حالی که هزینه هایفوتراپی بستگی به نوع کارتریج مورد استفاده و مدت زمان جلسه درمانی دارد. با این وجود چون هایفوتراپی فقط طی یک جلسه انجام میگیرد؛ اکثر بیماران روش هایفوتراپی را مقرون به صرفه تر از لیزر آر اف فرکشنال می دانند. برای مشاهده هزینه یک جلسه درمانی هایفوتراپی می توانید به بخش تعرفه های وب سایت مراجعه نمایید.



من می خواهم افتادگی پوست گردنم را را برطرف کنم؛ کدام روش برای من بهتر است؟ هایفو یا RF فرکشنال؟

تا چندین دهه پیش کشیدن افتادگی پوست در ناحیه گردن و از بین بردن چین و چروک ها فقط با روش‌های تهاجمی و عمل جراحی زیبایی امکان‌پذیر بود. خوشبختانه امروزه روش های جوانسازی و کشیدن پوست با تکنولوژی های مختلف بدون نیاز به عمل جراحی به بیماران کمک می‌کند تا به رویاهای خود برای دوباره جوان شدن پوست برسند. روش هایفوتراپی یکی از تکنولوژی های پیشرفته و موثر در کشیدن و رفع افتادگی پوست در ناحیه گردن، غبغب، گونه، ابرو و سایر نواحی بدن می باشد که عوارض جانبی خاصی ندارد و فقط طی یک جلسه درمانی اثرات آن در بلند مدت مشاهده خواهد شد. در حال حاضر هایفو صورت بهترین و موثرترین روش برای کشیدن پوست و از بین بردن افتادگی پوست است.
هایفو با استفاده از انرژی آلتراسوند به لایه های عمیق پوست نفوذ کرده و با گرم کردن آنها به تحریک تولید کلاژن کمک می‌کند. افزایش در تولید کلاژن که اصلی ترین پروتئین برای افزایش خاصیت کشسانی و صاف شدن پوست است؛ تاثیر قابل توجهی در رفع افتادگی پوست و کشیدن و سفت شدن آن دارد. روش هایفو بسیار سریع، غیر تهاجمی و نسبتاً بدون درد است. چون هیچ گونه آسیبی به سطح خارجی پوست حین هایفوتراپی وارد نمی شود؛ دوره نقاهت بسیار کوتاهی دارد و اکثر بیماران بلافاصله بعد از جلسه هایفوتراپی می‌توانند سر کار برگردند.
روش هایی مانند لیزر RF فرکشنال نتوانسته اند به اندازه تکنولوژی هایفو در کشیدن و رفع افتادگی پوست موثر باشند. در حال حاضر از تکنولوژی آر اف فرکشنال بیشتر برای از بین بردن لکه های پوستی و رفع هایپرپیگمنتیشن استفاده می شود. بنابراین برای از بین بردن افتادگی پوست گردن خود بهتر است درمان با هایفو را انتخاب کنید تا اثرات آن را در طولانی مدت مشاهده نمایید.

کدام روش جوانسازی پوست بهتر است؟ هایفو یا RF فرکشنال؟

انتخاب بهترین روش جوانسازی پوست بین هایفو یا آر اف فرکشنال بهتر است توسط متخصص پوست یا جراح زیبایی و بعد از بررسی شرایط و مشکلات پوستی شما انجام گیرد. هدف اصلی هر دو روش، درمان مشکلات پوستی با تولید کلاژن و افزایش خاصیت کشسانی پوست است. معمولا بعد از سن ۲۵ تا ۳۰ سالگی تولید کلاژن کاهش پیدا می‌کند و در نتیجه روند پیری پوست آغاز می‌شود. به همین علت اکثر مردان و زنان بعد از سن سی سالگی به فکر استفاده از روشهای جوانسازی پوست می‌افتند.
آر اف فرکشنال می تواند از طریق ترکیب دو تکنولوژی رادیوفرکانس و میکرونیدلینگ به جوانسازی پوست کمک کند. این دو فرایند با استفاده از روند بهبود طبیعی خود بدن و تحریک کلاژن سازی و تولید سلول های جدید روی جوانسازی پوست تاثیر می گذارند. در عوض روش هایفو بهترین نقش را برای هدف قرار دادن چین و چروک های عمیق، افتادگی پوست، خطوط اخم و لبخند ایفا میکند. هایفوتراپی تاثیر قابل توجهی در سفت کردن و کشیدن پوست دارد؛ در حالی که لیزر آر اف فرکشنال نقش موثر تری در کاهش جای زخم، جای بخیه یا بستن منافذ باز پوست دارد. بنابراین انتخاب روش هایفو یا آر اف فرکشنال به کاربرد و هدف استفاده از روش های زیبایی درمانی و نوع مشکلات پوستی و روند پیری پوست هر شخص بستگی دارد.

مشاوره رایگان

نظر خود را درباره مطلب بالا بیان کنید