میکرونیدلینگ یا هایفو بروم؟ عوارض کدام یک زیاد تر است؟

تاریخ انتشار - ۵ بهمن ۱۳۹۸

بسیاری از ما که به دنبال جوانسازی پوست خود هستیم؛ مطمئن نیستیم که از کدام روش درمانی زیبایی استفاده کنیم که برای مان مناسب باشد. ما اغلب نگران آسیب رسیدن به پوستمان و تجربه عوارض جانبی شدید پس از جوانسازی پوست خود هستیم. درعین حال دوست ‌داریم؛ منافذ باز پوست مان بسته شود و چین و چروک های آن از بین برود؛ تا دوباره جوان به نظر برسیم. پس چه کار باید بکنیم؟ در حال حاضر دو روش هایفو و میکرونیدلینگ جزو درمان های غیر تهاجمی و بدون نیاز به عمل جراحی هستند که می‌توانند جوانی و زیبایی پوست شما را بدون تجربه عوارض جانبی شدید مجدداً باز گردانند.




سوال مهم این است که میکرونیدلینگ یا هایفو؟ عوارض کدام یک زیاد تر است؟ کدام روش جوانسازی پوست برای شما مناسب تر است؟ پاسخ تمام سوالات شما را خواهیم داد با ما همراه باشید:

جوانسازی پوست با هایفو 

هایفو می‌تواند انرژی التراسوند با شدت بالا را با دقت بسیار زیاد و به طور هدفمند در ناحیه‌ای از پوست که تحت درمان قرار گرفته متمرکز کند. به همین علت هایفوتراپی در کاهش چین و چروک های عمیق، خطوط اخم و لبخند و همچنین لیفت پوست تاثیر بسیار زیادی دارد و از طرف دیگر میکرونیدلینگ با ایجاد زخم های کوچک در لایه های سطحی و عمیق پوست می تواند به کاهش جای زخم، جای بخیه، آکنه و تغییر رنگ پوست کمک کند.
هایفوتراپی با گرم کردن بافت های عمقی پوست تولید طبیعی کلاژن را در لایه های عمیق تحریک می کند. این روش غیر تهاجمی بهترین تاثیر را در کشیدن پوست و درمان افتادگی پوست در نواحی مختلف مانند گردن، گونه، ابرو و غیره دارد. در حال حاضر هایفو بهترین و موثرترین روش جوانسازی پوست برای لیفت ابرو، از بین بردن غبغب و کاهش چین و چروک ها شناخته می‌شود.

مزایای هایفوتراپی

ایمن بودن 
بدون نیاز به دوره نقاهت و ریکاوری 
نتایج ماندگار 
کوتاه بودن زمان درمان
مشاهده نتایج و جوانسازی پوست حداکثر ۶ هفته بعد از اتمام جلسه
به صرفه بودن 
تضمین نتایج با تاییدیه FDA
جوانسازی و لیفت صورت فقط طی یک جلسه

کاربرد هایفو

کلینیک های درمانی زیبایی بسیار زیادی از روش هایفو برای لیفت صورت، گردن و لاغری نواحی مختلف بدن استفاده می کنند. دستگاه های هایفو قادرند در نواحی مختلف بدن با افزایش خاصیت کشسانی پوست به لیفت و کشیدن پوست، ترمیم لایه سطحی پوست، لیفت ابرو، گونه، غبغب، پلک چشم، کاهش چین و چروک ها و اصلاح شکل و کانتور صورت کمک کند.
HIFU لیپولیز یا لاغری با هایفو نیز از همان تکنولوژی مشابه با لیفت صورت و گردن استفاده می‌کند. طی این روش درمانی بدون هیچ گونه عمل جراحی نواحی مختلفی که چربی تجمع یافته در بدن وجود دارد مانند شکم، ران، پا، بازوها و غیره تحت تاثیر قرار می‌گیرد. با از بین رفتن سلول های چربی بدون آسیب رساندن به سطح پوست، هایفوتراپی درمان ایده آلی برای کاهش چربی موضعی و تناسب اندام است.

جوانسازی پوست با میکرونیدلینگ

کلاژن نوعی پروتئین است که نقش بسیار مهمی در جوان نگه داشتن پوست ا می کند هرچه کلاژن بیشتری در لایه های پوست تولید شود ظاهر پوست صافتر یکنواخت تر و کشیده‌تر به نظر خواهد رسید. افزایش سن موجب می‌شود تولید کلاژن در پوست کاهش یافته و چین و چروک ها و خطوط اخم روی صورت عمیق تر شوند. یکی از عواملی که می‌تواند به تولید کلاژن بیشتر در پوست کمک کند؛ ایجاد زخم در لایه‌های عمیق‌تر است با این روش می‌توان مشکلات پوستی موجود در لایه سطحی مانند جای آکنه جای زخم یا بخیه را از بین برد.
جوانسازی پوست با روش میکرونیدلینگ که القاء کلاژن تراپی نیز نامیده می‌شود؛ به طور طبیعی پوست را تحریک می کند تا تولید کلاژن های جدید خود را ترمیم نماید. این روش غیر جراحی می‌تواند به از بین بردن جای بخیه، جای آکنه، آسیب دیدگی در اثر اشعه UV و همچنین به درمان سلولیت کمک کند.



میکرونیدلینگ یا هایفو بروم؟ عوارض کدام یک زیاد تر است؟

تکنولوژی میکرونیدلینگ

میکرونیدلینگ روشی است که معمولاً متخصصین پوست و مو برای درمان ضایعات پوستی مختلف مورد استفاده قرار می‌دهند. در این تکنیک از چندین سوزن استریل و بسیار ریز برای نفوذ به عمق پوست و ایجاد زخم های فیزیکی بسیار ریز در پوست استفاده می شود. این زخم ها در لایه‌های عمیق‌تر پوست موجب تحریک کلاژن سازی و ترمیم مجدد لایه سطحی پوست خواهند شد. میکرونیدلینگ با افزایش تولید کلاژن و فاکتورهای بهبودی دیگر ناشی از ایجاد زخم در سطح پوست به از بین بردن ضایعات پوستی کمک می کند.

کاربرد میکرونیدلینگ

میکرونیدلینگ می‌تواند به کاهش علائم پیری از جمله چین و چروک ها، جای زخم و آکنه آلوپسی alopecia، مشکلات تغییر رنگ در پوست، جای بخیه، آکنه روزاسه، افتادگی پوست بخصوص بعد از لیپوساکشن یا کاهش وزن و جوان سازی پوست صورت کمک کند. بعلاوه متخصصین می توانند از میکرونیدلینگ برای تزریق داروهایی مانند ترتینوئین موضعی و ویتامین سی در لایه های عمیق تر پوست استفاده کنند. تزریق این مواد مشکلات پوستی مانند آکنه و جای زخم را سریع تر درمان خواهد کرد.

مراحل درمان با میکرونیدلینگ

روش میکرونیدلینگ در ابتدا پوست صورت توسط کرم موضعی بی حس شده و سپس کار کوچکی که در سر دستگاه تعبیه شده حاوی سوزن های ریز وارد پوست می شود که در نتیجه زخم های بسیار ریزی در پوست ایجاد می کند فرآیند بهبودی طبیعی بدن موجب ترمیم پوست و تحریک تولید کلاژن الاستین می‌شود کل مدت زمان درمان با میکرونیدلینگ کمتر از ۳۰ دقیقه زمان می‌برد و معمولا دوره نقاهت خاصی ندارد نتایج به‌دست‌آمده از میکرونیدلینگ پس از ۳ تا ۵ جلسه درمانی فوق‌العاده خواهد بود و نتایج جوانسازی پوست با روش میکرونیدلینگ حداقل به مدت ۶ ماه باقی می ماند معمولا متخصصین جلسات تکمیلی میکرونیدلینگ را سال یک بار توصیه می‌کنند تا نتایج درمان روی پوست صورت باقی بماند

عوارض بعد از میکرونیدلینگ چیست؟

معمولاً بیماران بعد از میکرونیدلینگ درد چندانی احساس نمی کنند؛ فقط پوست صورت آنها تا حدودی مثل آفتاب سوختگی به نظر می رسد و ممکن است در طول بهبودی احساس سوزش و خارش خفیفی داشته باشند. برای تسکین و بهبود این علائم بهتر است دستورالعمل متخصص در خصوص مراقبت های بعد از میکرونیدلینگ را به طور کامل رعایت نمایید.

تفاوت بین هایفو و میکرونیدلینگ چیست؟

تکنولوژی بکار رفته در روش هایفو و میکرونیدلینگ برای جوانسازی صورت با یکدیگر متفاوت است. در روش هایفوتراپی از انرژی آلتراسوند برای حرارت دادن لایه های عمیق پوست و به خصوص لایه SMAS که تاثیر فوق العاده ای در لیفت صورت و جوانسازی پوست دارد؛ استفاده می شود. در حالی که در روش میکرونیدلینگ با ایجاد زخم های بسیار کوچک در لایه های عمیق پوست و تولید کلاژن و الاستین تحریک شده و پوست ترمیم میشود.
انتخاب بین میکرونیدلینگ یا هایفو تا حد زیادی بستگی به خود شما دارد. نحوه درمان و جوانسازی پوست باید با توجه به نوع مشکلات پوستی توسط پزشک متخصص تعیین شود. به طور کلی هایفوتراپی بیشترین تاثیر را در کشیدن و لیفت پوست در نواحی مختلف بدن خواهد داشت .هایفو می تواند تا عمق ۳ تا ۴.۵ میلیمتری، پوست را تحت تاثیر قرار دهد و با تحریک کلاژن سازی و حرارت دادن بافت های زیرین پوست به سفت شدن و کشیدن پوست کمک کند. 
عوارض جانبی خفیف و نداشتن دوران نقاهت بعد از جلسه درمانی اصلی ترین تفاوت بین هایفو و میکرونیدلینگ است. معمولا بیماران بعد از میکرونیدلینگ حداقل باید به مدت ۴۸ ساعت منتظر بمانند تا علائمی مانند قرمزی، تورم و کبودی پوست فروکش کند و سپس سر کار برگردند؛ در صورتی که بعد از هایفوتراپی بیماران می توانند بلافاصله سر کار خود برگردند و نیازی به دوره نقاهت و ریکاوری ندارند.

چرا هایفوتراپی بهتر از میکرونیدلینگ است؟ 

هایفو فقط طی یک جلسه درمانی با هدف قرار دادن بافت های عمیق پوست به جوانسازی و لیفت صورت کمک می‌کند. در حالی که برای رسیدن به نتیجه مطلوب با میکرونیدلینگ حداقل به ۴ تا ۶ جلسه درمانی نیاز است. 
هایفوتراپی بسیار راحت انجام می گیرد و بیمار درد چندانی حین جلسه هایفوتراپی احساس نخواهد کرد چون دستگاه هایفو به سطح پوست اسیبی وارد نمی کند. 
عوارض جانبی هایفو بسیار کم بوده و دوره نقاهت کوتاهی دارد؛ در صورتی که میکرونیدلینگ به علت ایجاد زخم در لایه های عمیق و سطح پوست عوارض جانبی شدید مانند قرمزی، خونریزی و کبودی به همراه دارد که ممکن است تا یک هفته نیز ادامه داشته باشد. 
هایفوتراپی به عنوان بهترین و موثرترین روش جوانسازی پوست و لیفت صورت شناخته می شود؛ در حالی که میکرونیدلینگ بیشتر روی ترمیم جای زخم، جای بخیه یا تغییر رنگ پوست تاثیر دارد. 
در برخی موارد متخصص پوست و مو و تشخیص میدهد که بیمار باید هردو درمان را به طور همزمان انجام دهد تا جوان سازی و ترمیم پوست به طور کامل انجام گیرد.



مشاهده نتایج کدام روش سریعتر است: میکرونیدلینگ یا هایفوتراپی؟

مشاهده نتایج در روش میکرونیدلینگ مانند هایفوتراپی در طولانی مدت اتفاق می‌افتد چون پوست جدید باید جایگزین سلول های قدیمی شود تا اثرات جوانسازی پوست نمایان گردد. روند جایگزینی سلولهای جدید معمولاً چندین ماه طول می‌کشد و دقیقاً مانند روش هایفوتراپی، نتایج میکرونیدلینگ نیز چندین ماه بعد از جلسه درمانی مشاهده خواهد شد.

کدام روش ایمن‌تر است: میکرونیدلینگ یا HIFU؟

طبق تحقیقات انجام گرفته روی روش های جوانسازی پوست، هر دو روش میکرونیدلینگ یا هایفوتراپی موثر هستند و تاثیر قابل توجهی روی جوان سازی پوست و درمان جای زخم و کاهش چین و چروک ها دارند. نتایج مطالعات مختلف نشان داده است که عوارض جانبی هایفوتراپی نسبت به میکرونیدلینگ خفیف تر است چون وارد شدن سوزن ها به پوست در روش میکرونیدلینگ می‌تواند عوارض جانبی شدیدی مانند قرمزی و کبودی در سطح پوست ایجاد کند. در صورتی که هایفوتراپی فقط روی لایه‌های عمیق‌تر پوست تاثیر می گذارد و بعد از جلسه درمانی، بیمارعوارض جانبی شدیدی مشاهده نخواهد کرد.

کدام روش موثرتر است: میکرونیدلینگ یا هایفوتراپی؟

مطالعات مختلفی در انجمن پوست و موی آمریکا روی روش میکرونیدلینگ و هایفو انجام گرفته است. نتایج به دست آمده روی بیمارانی که دچار ضایعات پوستی مانند منافذ بسیار بزرگ، خطوط عمیق، چین و چروک ها، جای زخم و بخیه روی صورت خود و سایر نواحی بدن بوده اند؛ نشان می‌دهد که هایفوتراپی اثربخشی بیشتری در طولانی مدت نسبت به میکرونیدلینگ داشته است.

عوارض کدام یک زیاد تر است: میکرونیدلینگ یا هایفو؟

سازمان غذا و داروی آمریکا هر دو روش میکرونیدلینگ و هایفو را ایمن و موثر تشخیص داده است. با این وجود عوارض میکرونیدلینگ شامل تورم، احساس درد و ناراحتی در ناحیه تحت درمان، قرمزی، کبودی، خشکی پوست، امکان خونریزی در ناحیه ای که سوزن های میکرونیدلینگ وارد شده اند و کبودی به علت خونریزی در لایه های عمیق تر پوست بعد از میکرونیدلینگ وجود دارد.
هرچند وجود تورم، قرمزی و خشکی پوست بعد از هایفو تراپی نیز طبیعی است اما به به علت احتمال خونریزی در افرادی که به اختلالات خونی دچار باشند و یا غلظت خون آنها بسیار کم باشد بعد از میکرونیدلینگ به نظر می‌رسد عوارض میکرونیدلینگ از هایفوتراپی بیشتر باشد. به هر حال بهتر است پیش از شروع درمان جوانسازی پوست، مشکلات و بیماری‌های خاص خود را با جراح زیبایی در میان بگذارید.
از دیگر عوارض جانبی نادر روش میکرونیدلینگ می توان به عفونت، تغییر رنگدانه پوست و واکنش به مواد تزریق شده به پوست نیز اشاره کرد که البته به ندرت اتفاق می‌افتد. البته در روش هایفوتراپی نیز در صورتی که اپراتور دستگاه آشنایی کامل با هایفوتراپی نداشته باشد ممکن است به علت تنظیم نادرست انرژی موجب سوختگی خفیف یا بیش از حد گرم شدن بافت‌های لایه های عمیق پوست شود.

برای افرادی که به مشکلات پوستی حاد دچار هستند عوارض کدام یک بیشتر است: میکرونیدلینگ یا هایفوتراپی؟

در صورتی که به مشکلات پوستی حاد مانند عفونت فعال روی پوست، آکنه فعال، زخم کلوئیدی یا هر نوع ناپایداری دیگری در پوست مبتلا هستید بهتر است پیش از شروع درمان با میکرونیدلینگ یا هایفو با یک متخصص پوست مشورت کنید. در هر صورت عوارض هر دو روش درمانی برای افرادی که مشکلات عفونت فعال روی پوست داشته باشند؛ بسیار شدید خواهد بود. معمولاً متخصصین پیش از شروع درمان با میکرونیدلینگ یا هایفو تمام مشکلات پوستی بیمار را برطرف می‌کنند تا ریسک درمان به حداقل برسد.

کدام روش برای من مناسب تر است: میکرونیدلینگ یا HIFU؟

میکرونیدلینگ به طورکلی یک روش موثر و ایمن است که می تواند ظاهر پوست را ترمیم کند. با کاهش چین و چروک ها، از بین رفتن جای زخم، جوانسازی و کشیدن پوست در نواحی مختلف که دچار افتادگی شده بعد از جلسه میکرونیدلینگ جذاب تر به نظر خواهید رسید. از طرف دیگر هایفوتراپی یک روش درمانی بسیار راحت است که نتایج فوق‌العاده‌ای در کشیدن پوست و جوان سازی آن دارد. تحقیقات نشان داده است که عوارض جانبی هایفوتراپی بسیار کمتر از میکرونیدلینگ است. 
از هایفو می توان برای از بین بردن علائم پیری شامل موارد زیر با تاثیر بیشتری استفاده کرد:
خطوط اخم و لبخند 
چین و چروک ها 
افتادگی پوست در ناحیه گردن، غبغب یا پلک چشم 
شل شدگی پوست 
منافذ باز
از روش میکرونیدلینگ نیز میتوان برای کاهش علائم زیر روی پوست صورت استفاده کرد:
جای زخم 
جای جوش 
تغییر رنگ پوست 
ملاسما 
تغییر بافت پوست
جای بخیه
بهتر است پیش از انتخاب بهترین و موثرترین روش جوانسازی پوست با یک پزشک متخصص مشورت کنید و با توجه به نوع ضایعات پوستی، بهترین روش درمانی را انتخاب نمایید.

مشاوره رایگان

نظر خود را درباره مطلب بالا بیان کنید