معرفی روش های جوانسازی پوست صورت آقایان

تاریخ انتشار - ۵ بهمن ۱۳۹۸

آقایان به دلایل مختلفی به روش های جوانسازی پوست نیاز پیدا می کنند. برخی از آنها به علت شغلی که دارند باید همواره از لحاظ ظاهری، زیبا و جذاب به نظر برسند. برخی دیگر نیز بعد از سن ۵۰ سالگی احساس می کنند که پیر به نظر می‌رسند و باید در ظاهرشان تغییراتی ایجاد کنند تا بتوانند با جوانان رقابت کنند.




تعداد آقایانی که به علت پیر شدن ظاهری مجبورند با وجود تجربه، دانش و حتی انرژی که دارند؛ شغل خود را کنار بگذارند تا افراد جوانتر به جای آنها ایفای نقش کنند؛ بسیار زیاد است و امروزه بیشتر از هر دوران دیگری، رقابت بین جوان‌ترها و مردان با تجربه بر سر شغلهایی که ظاهر در آن اهمیت بسیار زیادی دارد؛ افزایش یافته است. بیشتر متخصصین پوست و مو علت مراجعه آقایان برای استفاده از روشهای جوانسازی پوست را پر انرژی تر نشان دادن ظاهرشان می ‌دانند. در حقیقت آقایان به دنبال زیباتر و جذاب تر بودن نیستند؛ آنها فقط می خواهند در ظاهر مثل دوران جوانی، پر انرژی به نظر برسند و ظاهر صورتشان خستگی و بیحالی را به طرف مقابل ها القا نکند.
بیشتر مردان با انجام فعالیت های ورزشی و رعایت رژیم غذایی مناسب سعی می ‌کنند وزن خود را کنترل کرده و از لحاظ جسمی حتی در سنین بعد از ۵۰ سالگی قوی و پر انرژی باشند. اما پوست صورت آنها در هر صورت پیر خواهد شد و بدون استفاده از روش های جوانسازی صورت حتی اگر از لحاظ بدنی انرژی کافی داشته باشند نمی‌توانند خودشان را جوان نشان بدهند. 
تا چند دهه پیش به طور معمول روش جراحی زیبایی اکثراً به کمک زنان می آمد تا دوباره جوانی و شادابی صورت خود را بازگردانند. اما در حال حاضر تعداد مردانی که از روش‌هایی مانند هایفوتراپی برای جوان سازی پوست صورت کمک می گیرند؛ به طور قابل توجهی افزایش یافته است. برخلاف زنان که فقط به دنبال زیباتر نشان دادن چهره هایشان هستند؛ آقایان به دنبال روش های جوانسازی پوست می گردند که آنها را پر انرژی تر، جوانتر و قوی تر نشان دهد.
هدف روشهای جوانسازی پوست صورت آقایان از بین بردن کامل چین و چروک ها و صاف کردن پوست نیست بلکه آنها فقط ترجیح می دهند تا حدودی پوست صورتشان جوان تر به نظر برسد نه اینکه به طور کامل کشیده شود. آمار به دست آمده از انجمن جراحان پلاستیک آمریکا نشان می دهد حدود یک میلیون نفر در سال ۲۰۰۵ از روشهای جوانسازی پوست صورت آقایان استفاده کرده اند و بین سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۵ استفاده از روش هایفوتراپی در میان آنها ۴۴ درصد افزایش یافته است.



متداول ترین روش های جوانسازی پوست صورت آقایان

1. بوتاکس
در روش بوتاکس، مقداری بوتولینوم به طور مستقیم زیر عضلات و خطوطی که زیر چین و چروک ها قرار گرفته، تزریق می شود. بوتاکس میتواند به طور موقت چین و چروک و خطوط اخم یا لبخند و خطوط روی پیشانی را به حداقل رسانده و پوست صورت آقایان را جوانتر تر و پر انرژی تر نشان دهد. هر جلسه تزریق بوتاکس در آقایان حدود ۳۰ دقیقه زمان می برد و نیازی به دوران نقاهت خاصی ندارد و عوارض جانبی آن بسیار کم است. مدت ماندگاری تزریق بوتاکس در پوست صورت آقایان کمتر از ۶ ماه است و تقریبا یک روش گرانقیمت به شمار می آید چون باید سالی چند بار تکرار شود.
بیشترین کاربرد بوتاکس در آقایان برای خطوط پیشانی است. آنها نمی‌خواهند صورتشان مانند زنان کاملاً صاف و کشیده به نظربرسد. بلکه فقط ترجیح می‌دهند برخی از خطوطی که روی پیشانی آنها ایجاد شده محو شود تا صورتی شاداب تر داشته باشند. به همین علت تزریق بوتاکس می تواند بهترین گزینه برای آنها باشد.
2. میکرودرم ابریشن
در این روش از یک وسیله ساکشن خلا همراه با کریستال های شیمیایی برای لایه برداری سلول های پوست استفاده می شود. با استفاده از میکرودرم ابریشن بافت های زیرین پوست به سطح پوست آمده و پس از ترمیم، جوانسازی صورت انجام می گیرد. تزریق مواد شیمیایی به لایه های عمیق تر نیز خطوط و چین و چروک های صورت را از بین می برد. مدت زمان میکرودرم ابریشن به عنوان یکی از روش های جوانسازی پوست صورت آقایان حدود ۳۰ دقیقه است اما برای رسیدن به نتیجه مطلوب باید چندین جلسه درمانی طی چند هفته انجام گیرد .معمولا عوارض جانبی خاصی به جز قرمز شدن پوست بعد از چند ساعت مشاهده نمی شود و نیازی به سپری کردن دوره نقاهت نیست. بعد از اتمام دوره درمانی بسته به سن و شرایط پوست آقایان ماندگاری نتایج تا چندین ماه خواهد بود.
روش میکرودرم ابریشن در مقایسه با هایفو تراپی برای خطوط و چین و چروک های عمیق چندان موثر نیست و افتادگی پوست را نیز درمان نمی کند اما به عنوان یکی از سریعترین روشهای جوانسازی پوست صورت آقایان شناخته می شود.
3. پیلینگ یا لایه برداری شیمیایی
در روش پیلینگ یا لایه برداری شیمیایی از چند نوع ماده شیمیایی برای لایه برداری بافت های آسیب دیده پوست صورت آقایان استفاده می شود به این ترتیب خطوط و چین و چروک ها از بین رفته و مجدداً بازسازی می شود. مواد شیمیایی مورد استفاده می تواند برای تحریک تولید کلاژن، کاهش چین و چروک ها، بهبود بافت پوست، بستن منافذ باز و کاهش آسیب دیدگی ناشی از آفتاب سوختگی به کار رود. مدت زمان هر جلسه درمانی پیلینگ حدود ۳۰ دقیقه و البته برای آقایانی که علائم پیری بسیار زیادی داشته باشند؛ ممکن است تا ۲ ساعت نیز زمان ببرد. بعد از روش لایه برداری شیمیایی، دوره نقاهت یا ریکاوری از چند ساعت تا دو هفته ممکن است متغیر باشد. نتایج مطلوب بعد از چند جلسه پیلینگ معمولاً طی چندین ماه درمان مشاهده خواهد شد. البته در صورتی که پلینگ عمیق انجام گیرد می تواند تا زمانی که این چین و چروک های جدید در اثر پیر شدن پوست ایجاد شوند؛ پوست صورت آقایان را جوان و شاداب نگه دارد.
اکثر آقایان از پیلینگ با لایه برداری شیمیایی سطحی برای جوانسازی پوست استفاده می کنند تا بتواند خطوط و چین و چروک های آنها را تا حد معقولی کاهش دهد. در حقیقت آقایان ترجیح می دهند پوست صورتشان تا حدودی جوان تر به نظر برسد و و تصمیم ندارند به طور کامل تمام علائم پیری را از بین ببرند. بنابراین عوارض جانبی خاصی در این سطح پیلینگ وجود ندارد و بدون نیاز به دوره نقاهت می توانند سر کار برگردند.
4. لیزر
روش جوان سازی پوست صورت آقایان با لیزر بدون برش انجام می گیرد. در این روش از اشعه لیرز برای ارسال انرژی به لایه های عمیق پوست و حرارت دادن و گرم کردن سلول‌های زیرین لایه سطحی پوست استفاده می شود. جوانسازی پوست با لیزر با تحریک تولید کلاژن، رنگ پوست را روشن کرده و چین و چروک ها را به حداقل می رساند. مدت زمان هر جلسه درمان با لیزر حدود ۱۵ تا ۳۰ دقیقه است. تورم بعد از جلسات لیزر جوانسازی پوست ممکن است تا چند ساعت روی صورت باقی بماند. برای رسیدن به نتایج رضایت بخش حداقل ۳ تا ۵ جلسه درمانی مورد نیاز است و در مقایسه با روش هایفو صورت که فقط با یک جلسه درمان می تواند اثربخشی فوق العاده ای روی جوانسازی پوست صورت آقایان داشته باشد؛ لیزر زمانبر و همراه با صرف هزینه بیشتری است.
استفاده از لیزر به عنوان یکی از روشهای جوانسازی پوست صورت آقایان طرفداران زیادی دارد. چون هیچ گونه ماده شیمیایی در آن مورد استفاده قرار نمی گیرد و نیاز به مراقبت خاصی ندارد. عدم نیاز به استراحت و نداشتن دوران نقاهت و ریکاوری، این امکان را به آقایان می دهد که بلافاصله سر کار برگردند. به همین علت، لیزر جوانسازی پوست روش ایده‌آلی برای آقایان است.
5. هایفو
هایفوتراپی به عنوان بهترین روش جوانسازی پوست صورت آقایان شناخته می شود که با استفاده از دستگاه‌های خاصی مانند اولتراپی، اولترافورمر ۳ یا هایفو دابلو به تولید کلاژن بیشتر در لایه های عمیق پوست کمک کرده و به شدت مورد استقبال آقایان قرار گرفته است. دستگاه هایفو می تواند مقدار دقیقی از انرژی متمرکز اولتراسوند را به لایه های عمیق پوست بفرستد. این روش غیر تهاجمی بدون نیاز به عمل جراحی می‌تواند به کاهش چین و چروک ها و جوان تر به نظر رسیدن پوست صورت آقایان کمک کند.

چرا آقایان هایفو را به سایر روش های جوانسازی پوست صورت ترجیح می دهند؟

هایفوتراپی همزمان دو ناحیه اصلی از پوست را هدف قرار می‌دهد: 1) لایه درمی که در آن کلاژن تولید می شود؛ ۲) لایه SMAS که یک لایه عضلانی همراه با بافت های فیبروز تشکیل دهنده ساختار و صورت و گردن است.
هایفوتراپی مورد تایید FDA است چون با تحریک تولید کلاژن به طور طبیعی پوست را جوان تر و کشیده تر میکند و به علت عدم آسیب رسیدن به سطح پوست طی درمان با HIFU، دوران نقاهت یا ریکاوری ندارد.
اسکن هوشمند دستگاه هایفو فقط نواحی از پوست که دچار مشکل و ضایعات باشند را هدف قرار داده و به همین علت نتایج آن کاملا موثر و طولانی مدت است.
مهمترین مزیت هایفو برای آقایان این است که فقط طی یک جلسه انجام میگیرد چون آقایان معمولا  نمی توانند چندین روز در ماه را از کار خود مرخصی بگیرند بنابراین با انتخاب روش هایفوتراپی فقط طی یک جلسه به نتیجه مطلوب خود رسیده و سرکار بر می گردند.
جوانسازی پوست صورت آقایان با هایفوتراپی کاملاً طبیعی به نظر می رسد و کنترل شده است. به طوری که آقایان دقیقا می توانند تعیین کنند که چه انتظاری از نتیجه هایفو صورت داشته باشند.
نتایج هایفو طی چند ماه به مراتب روی پوست صورت آقایان مشاهده می شود و نیازی ندارند که برای جلسات تکمیلی یا معاینات بعدی به کلینیک مراجعه کنند. 
ماندگاری نتایج هایفو صورت برای آقایان بسیار طولانی و بیش از دو سال است.



آقایان برای جوانسازی چه نواحی از صورت خود از هایفو استفاده می‌کنند؟

اکثر آقایان ترجیح میدهند چین و چروک های عمیق و خطوط اخم روی پیشانی، دور چشم و اطراف لب و افتادگی پوست در ناحیه گردن و غبغب خود را با هایفو کاهش دهند. معمولاً کشیدن‌پوست هدف اصلی آقایان نیست بلکه آنها فقط از هایفو صورت انتظار دارند که در نهایت پوست صورت آنها را جوان تر و پر انرژی تر نشان دهد.

آیا آقایان کاندید مناسبی برای هایفوتراپی هستند؟

هایفو به عنوان یکی از بهترین روشهای جوانسازی پوست صورت آقایان شناخته می‌شود و تمام مردانی که دارای چین و چروک عمیق، خطوط اخم و لبخند و افتادگی پوست صورت هستند یا تجمع چربی در نواحی مختلف بدنشان وجود داشته باشند می ‌توانند از هایفوتراپی استفاده کنند. HIFU جایگزین مناسبی برای عمل جراحی زیبایی به خصوص برای آقایان است چون معمولاً آن ها ترجیح می دهند؛ جوانسازی پوست صورت خود را به صورت جزئی و نامحسوس انجام دهند.

آیا هایفو صورت برای آقایان دردناک است؟

هایفو یک روش جوانسازی پوست صورت بدون درد است. از آنجایی که آستانه تحمل درد در آقایان بسیار بیشتر است معمولاً طی جلسه هایفوتراپی یا بعد از آن احساس درد نخواهند داشت. البته مشاهده عوارض جانبی خفیف مانند خارش، تورم، بی حسی، سوزش و در موارد بسیار نادر کبودی بعد از هایفو تراپی طبیعی است که حداکثر طی چند روز از بین خواهد رفت.

آیا آقایان بعد از هایفوتراپی می توانند سر کار برگردند؟

یکی از دغدغه‌های مهم آقایان برای انتخاب بهترین روش جوانسازی پوست صورت نداشتن دوره نقاهت و ریکاوری است. چون اکثر آنها بسیار پرمشغله هستند و ترجیح می‌دهند بلافاصله بعد از جلسه درمانی سر کار برگردند. خوشبختانه روش هایفو صورت از دو جهت برای آقایان بسیار ایده آل است. اول اینکه هایفوتراپی فقط طی یک جلسه انجام می‌گیرد پس آقایان فقط باید یک بار از سر کار خود مرخصی بگیرند. از طرف دیگر هایفو صورت هیچ گونه عارضه جانبی طولانی مدتی ندارد و آقایان می توانند بلافاصله بعد از جوانسازی پوست با هایفوتراپی سرکار برگردند.

آیا هایفوتراپی فقط با یک جلسه برای جوانسازی پوست صورت آقایان موثر است؟

آقایان فقط با یک جلسه درمانی هایفوتراپی به نتیجه مطلوب خود از جوانسازی پوست صورت خواهند رسید. البته باید به این نکته توجه داشته باشید که نتایج هایفو صورت بلافاصله مشاهده نمی شود. شاید بعد از جلسه درمانی، وجود تورم این تصور را ایجاد کند که پوست صورت کشیده شده و نتایج هایفوتراپی مشاهده شده است اما در حقیقت این تورم بعد از چند روز فروکش می‌کند و شاید پوست صورت در نظر اول هیچ تغییری نکرده باشد. برای مشاهده نتایج هایفوتراپی روی پوست صورت آقایان باید حداقل سه ماه منتظر بمانید. اثربخشی یک جلسه هایفوتراپی طی ۳ تا ۶ ماه به طور کامل روی پوست صورت مشاهده خواهد شد.

چند وقت یکبار میتوان هایفوتراپی انجام داد؟

زمانی که پوست شما مجدداً علائم پیری را از خود نشان داد می توانید به متخصص پوست و مو مراجعه کرده و طی مشاوره مشخص کنید که آیا می‌توانید جلسه بعدی هایفوتراپی را انجام دهید یا خیر. معمولا اکثر آقایان برای جوانسازی پوست خود فقط سالی یکبار برای هایفوتراپی مراجعه می‌کنند.

مشاوره رایگان

نظر خود را درباره مطلب بالا بیان کنید