روش های مراقبت از پوست بعد از هایفوتراپی

تاریخ انتشار - ۸ بهمن ۱۳۹۸

کشیدن پوست با استفاده از دستگاه هایفو به منظور بهبود ظاهر پوست و کاهش افتادگی های نواحی مختلف صورت به عنوان یک روش غیر تهاجمی بدون نیاز به عمل جراحی که با علائم پیری مبارزه می کند با استقبال فراوانی روبه‌رو شده است. 





در جلسه هایفوتراپی ابتدا متخصص ژل التراسوند سرد را روی پوست اعمال می‌کند و سپس با هندپیس مخصوص انرژی آلتا سوند را به پوست می تاباند. در جلسه درمانی ممکن است احساس داغ شدن در نواحی مختلف پوست را داشته باشید اما درد چندانی احساس نخواهید کرد .هر جلسه درمانی با هایفو حدود ۳۰ تا ۴۵ دقیقه زمان می برد. چون هایفوتراپی به لایه سطحی پوست آسیبی نمی رساند نیازی به دوره نقاهت و ریکاوری ندارد و بیماران می توانند بلافاصله سرکار برگردند. فقط با یک جلسه هایفوتراپی تولید کلاژن در لایه های زیرین پوست آغاز شده و پوست شما سالم تر قوی تر و جوان تر نشان داده خواهد شد.

عوارض جانبی احتمالی بعد از هایفوتراپی شامل تورم و قرمزی می‌شود و برخی از بیماران ممکن است احساس خارش و سوزش نیز داشته باشند که بعد از چند ساعت برطرف خواهد شد. نتایج کشیدن پوست صورت با هایفو بعد از چند ماه ماه کاملاً قابل توجه خواهد بود. معمولاً نتایج هایفوتراپی پس از ۲ تا ۳ ماه و حداکثر تا ۶ ماه بعد از یک جلسه درمانی روی پوست مشاهده می شوند و حتی تا یک سال بعد نیز پوست شما همچنان به تولید کلاژن جدید ادامه خواهد داد.

بهترین روش های مراقبت از پوست بعد از هایفوتراپی

هایفو صورت می‌تواند برای کاهش چین و چروک ها و از بین بردن خطوط اخم و لبخند برای تمام انواع پوست ها موثر باشد. از هایفوتراپی می‌توان روی نواحی مانند پوست صورت، گردن، شکم، ران پا و غیره استفاده کرد. بیشترین اثربخشی هایفوتراپی در افرادی مشاهده می شود که علائم پیری به تازگی در پوست صورت آنها مشاهده شده است. آشنایی با مراقبت از پوست بعد از هایفوتراپی به منظور به حداکثر رسیدن اثربخشی نتایج هایفو صورت و کاهش عوارض جانبی و آسیب رسیدن به پوست از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. اگر می خواهید بدانید بهترین روش های مراقبت از پوست بعد از کشیدن پوست با هایفو در دوره ریکاوری چیست؛ ادامه مطلب را دنبال کنید: 

1. از قرار گرفتن در معرض آفتاب خودداری کنید

بعد از کشیدن پوست با هایفو بهتر است به طور مستقیم تا چند هفته در معرض نور آفتاب قرار نگیرید. معمولاً متخصصین پوست و مو توصیه می کنند که به مدت ۴ تا ۶ هفته بعد از هایفوتراپی سعی کنید با استفاده از کرم‌های ضدآفتاب و گذاشتن کلاه و نقاب از برخورد مستقیم آفتاب با پوست صورت خودداری کنید تا عوارض جانبی مانند هایپرپیگمنتیشن روی پوست شما مشاهده نشود.

استفاده از کرم ضدآفتاب بعد از هایفو تراپی می تواند به حفاظت از پوست و ایمن نگه داشتن آن در برابر اشعه UV خورشید کمک کند. به خاطر داشته باشید که سالن های برنزه نیز برای تیره کردن پوست شما از اشعه UV استفاده می کنند بنابراین برای پوست شما بعد از هایفو تراپی مضر هستند. بهتر است بعد از اتمام جلسه درمانی هایفو صورت، حدود ۲ تا ۳ ماه منتظر بمانید تا پوست شما به طور کامل ترمیم یابد و سپس حمام آفتاب بگیرید یا برنزه کنید.

2. از مصرف نوشیدنی های حاوی الکل خودداری کنید

عدم مصرف نوشیدنی های حاوی الکل برای کمک به ترمیم و بهبود پوست شما بعد از هایفوتراپی بسیار مهم است. الکل جریان خون را رقیق می‌کند؛ در نتیجه خونرسانی به نواحی مختلف پوست صورت که تحت درمان با هایفو قرار گرفته کاهش می یابد. در صورتی که میزان الکل در خون شما افزایش یابد؛ اثرات هایفوتراپی ممکن است در طولانی مدت آنطور که انتظار دارید به جوانسازی پوست صورت شما کمک نکند. پس بهتر است برای حداقل چند ماه از نوشیدنی‌های حاوی الکل صرف نظر کنید.

3. پوست خود را نخارانید

احتمال اینکه بعد از هایفو تراپی احساس خارش روی نواحی مختلف پوست خود داشته باشید؛ کاملا طبیعی است اما باید در مقابل آن مقاومت کنید و پوست خود را نخارانید. با اینکه هایفو صورت یک عمل غیر تهاجمی بدون نیاز به عمل جراحی است و کشیدن پوست را از لایه های عمیق انجام می دهد اما به علت حرارت بالایی که در لایه‌های زیرین پوست ایجاد شده؛ احتمال خارش و سوزش بعد از هایفو تراپی وجود دارد. بهتر است برای کاهش این علائم، ناحیه تحت درمان را خنک نگه دارید. می توانید از کیسه یخ برای کاهش التهاب استفاده کنید تا زمانی که پوست صورت خود به خود بهبود یابد و خارش و سوزش شما کمتر شود.

4. آب بیشتری بنوشید

یکی از روش های مراقبت از پوست بعد از هایفوتراپی،. نوشیدن آب زیاد است به طور کلی خوردن مایعات حاوی آب زیاد و البته همانطور که اشاره شد؛ بدون الکل می‌تواند به مرطوب نگهداشتن پوست شما و در نتیجه ترمیم سریع تر و تولید کلاژن بیشتر در آن کمک کند. توجه داشته باشید که خوردن قهوه و چای نه تنها کمکی به بهبود پوست شما نخواهد کرد بلکه خشکی پوست را نیز افزایش خواهد داد. کافئین موجود در چای و قهوه آب موجود در پوست را به خود جذب کرده و در نتیجه پوست صورت را خشک می‌کند.

5. از گرفتن دوش آب داغ خودداری کنید

اگر می‌خواهید به حمام بروید؛ بهتر است با آب ولرم دوش بگیرید. در هر حال بهتر است برای شستشوی صورت و ناحیه ای که تحت درمان با هایفو قرار گرفته از آب ولرم استفاده کنید. گرفتن دوش آب داغ، چربی روی پوست را از بین می برد و نمی‌گذارد پوست شما به درستی ترمیم یابد. بهتر است برای محافظت از پوست خود بعد از هایفوتراپی صورتتان را با آب سرد یا ولرم بشویید.



روش های مراقبت از پوست بعد از هایفوتراپی



چرا روش های مراقبت از پوست بعد از هایفو تراپی مهم است؟

1. عدم مشاهده عوارض جانبی شدید

احتمال مشاهده عوارض جانبی و مشکلات بسیار شدید روی پوست بعد از هایفوتراپی بسیار کم است. با این وجود بعد از جلسه هایفو صورت حتما باید دستورالعمل های مراقبت از پوست که توسط متخصص برای شما توضیح داده می شود را رعایت کنید تا از بروز عوارض جانبی جلوگیری شود. بعد از تمام روشهای جوانسازی مانند کشیدن پوست با HIFU مشاهده عوارض جانبی مانند تورم، قرمز شدن یا حتی کبودی می تواند طبیعی باشد. هر چند بعد از هایفوتراپی شدت عوارض جانبی بسیار کم است و حداکثر طی چند ساعت از بین خواهد رفت اما اگر پوست بسیار حساسی داشته باشید با مراقبت های بعد از هایفو توانید شدت عوارض جانبی روی پوست صورت خود را کاهش دهید و از تشدید آنها جلوگیری کنید.

2. مشاهده سریع تر نتایج هایفوتراپی

هایفوتراپی با استفاده از اشعه التراسوند، پوست صورت را گرم کرده و به تحریک تولید کلاژن، الاستیک و جوان سازی پوست کمک می کند. با رعایت روش های مراقبت از پوست بعد از هایفوتراپی می توانید به سریعتر ترمیم یافتن و تولید بیشتر کلاژن در پوست کمک کرده و در نتیجه اثرات هایفوتراپی را طی دو تا سه ماه روی پوست خود مشاهده نمایید. برای مشاهده سریعتر نتایج هایفوتراپی نکات زیر را رعایت کنید:

چند هفته قبل از درمان 

از قرار گرفتن در معرض آفتاب یا برنزه کردن پوست خود خودداری کنید. 

مصرف تمام داروهایی که می تواند موجب التهاب بیشتر پوست شما شود مانند رتین A و ویتامین C خودداری کنید. 

در صورتی که آنتی بیوتیک مصرف کرده اید حتماً با پزشک متخصص مشورت کنید چون آنتی بیوتیک هایی مانند تتراسایکلین یا داکسی سایکلین می تواند حساسیت به نور روی پوست ایجاد می کند و اثرات آن تا دو هفته بعد از اتمام مصرف نیز در بدن باقی می ماند.

یک روز قبل از هایفوتراپی 

در صورتیکه تبخال زده اید یا در ناحیه ای که قرار است تحت درمان قرار بگیرد تاول مشاهده می کنید بهتر است پیش از شروع درمان با هایفو از داروهای ضد ویروسی که برای شما تجویز می شود؛ استفاده کنید. 

در صورتی که روی پوست خود عفونت، آکنه فعال و تبخال داشته باشید؛ جلسه هایفوتراپی را تا بعد از درمان این عوارض روی پوست به تاخیر بیندازید.

روز درمان

اگر برای اولین بار است که به کلینیک مراجعه می‌کنید؛ برای گرفتن عکس‌های قبل از هایفوتراپی بهتر است 45 دقیقه زودتر در کلینیک حاضر باشید و فرم های مربوطه را پر کنید. 

آرایش یا کرم آرایشی را از روی پوست خود پاک کنید و بهتر است از پاک کننده هایی که در کلینیک در اختیار شما قرار می گیرد؛ استفاده کنید. 

اگر احساس می کنید پوست شما شما بسیار حساس است می توانید از کرم های بی حسی موضعی روی پوست خود بمالید تا در طول جلسه درمانی درد و ناراحتی احساس نکنید. 

اگر از داروهای مسکن استفاده کرده‌اید بهتر است بعد از جلسه درمانی خودتان رانندگی نکنید.




بعد از هایفوتراپی

مشاهده عوارض جانبی مانند قرمزی و تورم بعد از هایفو تراپی طبیعی است اما وجود تاول یا کبودی به درت اتفاق می‌افتد. اگر بعد از هایفوتراپی تاول زدید باید از کرم‌های آنتی بیوتیک، ۲ بار در روز استفاده کنید تا تاول شما از بین برود. 

می‌توانید با استفاده از کیسه یخ التهاب پوست صورت خود را کاهش دهید. 

نیاز به مصرف مسکن بعد از هایفو تراپی ندارید. 

اگر می خواهید آرایش کنید بهتر است حداقل ۲۴ ساعت منتظر بمانید. 

وکس کردن، استفاده از موچین یا کرم های موبر حداقل تا سه روز بعد از هایفو تراپی ممنوع است. 

از رفتن به سونا، گرفتن دوش آب داغ و فعالیت‌های فیزیکی بسیار شدید خودداری کنید؛ با این وجود انجام فعالیت های روزمره بلافاصله بعد در جلسه درمانی مشکل نخواهد داشت. 

مرطوب کردن پوست بعد از هایفوتراپی بسیار مهم است می توانید یک روز بعد از جلسه هایفو از کرم های مرطوب کننده استفاده کنید. 

مصرف داروهایی مانند ویتامین C که موجب تحریک التهاب پوست می‌شوند تا سه روز بعد از هایفو تراپی ممنوع است. 

بهتر است برای بیرون رفتن از منزل روی صورت خود کرم ضد آفتاب یا زینک اکسید بمالید 

استفاده از سایر روش های جوانسازی پوست مانند بوتاکس یا پیلینگ شیمیایی یک هفته بعد از هایفوتراپی مانعی ندارد.

3. ماندگاری بیشتر اثرات هایفو صورت

روش هایفوتراپی با استفاده از انرژی آلتراسونیک از سال ۲۰۱۲ به عنوان یکی از روشهای کشیدن پوست و جوانسازی صورت مورد تایید FDA قرار گرفت. از دستگاه هایفو می توان برای کشیدن پوست نواحی مختلف صورت مانند پیشانی، گونه ها و گردن استفاده کرد. انرژی التراسوند مورد استفاده در هایفو حرارت کنترل شده ای در لایه‌های هدف پوست ایجاد می‌کند که به تحریک تولید کلاژن و جوانسازی پوست کمک خواهد کرد. تنها با یک جلسه هایفو صورت می توان نتایج فوق‌العاده آن را مشاهده کرد. نتایج هایفوتراپی معمولاً طی چند ماه به طور کامل روی پوست مشاهده می شوند و ماندگاری آنها حدود یک سال است.

برای ماندگاری بیشتر اثرات هایفو صورت می توان چند نکته بسیار ساده را قبل و بعد از جلسه درمانی رعایت کرد که معمولا در جلسه مشاوره توسط پزشک متخصص به بیماران توضیح داده می شود. به منظور جلوگیری از تشدید عوارض جانبی و ماندگاری بیشتر اثرات هایفو صورت بهتر است مراقبت های بعد از هایفو تراپی را رعایت کنید:

پوستتان را مستقیما در معرض نور خورشید یا هوای خیلی داغ قرار ندهید و از پوست خود با کرم ضد آفتاب محافظت کنید.

به مدت ۲۴ ساعت بعد از هایفو صورت از مصرف محصولاتی که پوست شما را تحریک می‌کند؛ خودداری کنید.

کبودی بعد از هایفوتراپی معمولا طی چند روز از بین می رود و به رنگ سبز در می آید؛ بیشترین کبودی ها در ناحیه غرب و چانه بعد از هایفو تراپی مشاهده می شوند. برای کاهش التهاب و کبودی می توانید از کیسه یخ استفاده کنید.

حساس شدن پوست به لمس کردن تا چند روز بعد از هایفو تراپی طبیعی است. بهتر است در این مدت از مالیدن پوست، شستشوی بیش از حد یا آرایش کردن خودداری کنید.

مشاوره رایگان

نظر خود را درباره مطلب بالا بیان کنید