عوارض هایفوتراپی صورت

تاریخ انتشار - ۱۶ دی ۱۳۹۸

امروزه، گزینه های زیادی برای درمان و زیبایی صورت وجود دارد که انتخاب یکی از آن ها را بسیار مشکل کرده است. از میان روش های موجود، هایفوتراپی به عنوان روشی غیر تهاجمی که به کشیدن و سفت کردن پوست کمک کرده و چین و چروک های آن را از بین می برد؛ جزو بهترین روش های جوانسازی پوست شناخته می شود. هایفوتراپی که به لیفت صورت در یک چشم به هم زدن مشهور شده؛ می تواند افتادگی پوست صورت و گردن که نیازمند ترمیم هستند را هدف قرار داده و در کوتاه ترین زمان ممکن درمان کند. با این که هایفوتراپی روشی ایمن است اما عوارض هایفوتراپی صورت نیز مانند تمام خدمات زیبایی دیگر اجتناب ناپذیر است.




هر درمان زیبایی که روی پوست انجام می شود، عوارض احتمالی با خود به همراه دارد. اما با وجود همه این ها، هایفوتراپی از طرف سازمان غذا و دارو آمریکا، به عنوان روش جوانسازی پوست تایید شده است. بنابرانی به ندرت پیش می آید که عوارض هایفوتراپی صورت ماندگار باشند. عوارض خفیف پس از درمان با HIFU نیز طی یک تا دو هفته از بین می روند. 
هایفوتراپی یکی از ایمن ترین روش های درمانی-زیبایی است که علاوه بر جوانسازی و لیفت صورت برای از بین بردن چربی و سفت کردن پوست نیز کاربرد دارد. در این روش به عمیق ترین لایه پوست نفوذ می شود و تا انتهای جلسه، درمان در یک ناحیه از بدن انجام می شود. هایفو، آسیب دیدگی های خیلی جزئی در عمق پوست ایجاد می کند که همین امر باعث افزایش تولید کلاژن می شود. در چربی سوزی بدن با استفاده از این روش، علاوه بر تاثیر پذیری سلول های چربی، پوست سفت و کشیده تر می شود.
از متداولترین عوارض هایفوتراپی صورت که به طور موقتی مشاهده می شود و طی چند روز بعد از درمان خود به خود از بین می رود؛ می توان به موارد زیر اشاره کرد:
درد
هایفوتراپی معمولا بدون درد است. برخی بیماران احساس سوزش یا گرمای ملایم روی پوست خود تجربه می کنند. اما به هر حال ممکن است در طول جلسه، احساس سوزنی شدن و گرما روی پوست خود داشته باشید اما جای نگرانی نیست. این علادم بعد از اتمام درمان رفع خواهند شد. برخی بیماران در شروع درمان احساس ناخوشایندی پیدا می کنند اما پس از گذشت چند دقیقه، این حس از بین رفته و نتایج درمان بیمار را شگفت زده می کند. معمولا درد جزو عوارض هایفوتراپی صورت نیست اما در صورتیکه بیش از اندازه درد داشتید یا درد به طور مداوم ادامه داشت؛ بهتر است با پزشک مشورت کنید تا کرم های بی حس کننده یا دارو های خوراکی مناسب برای شما تجویز کند.
باقی ماندن لک روی پوست
در تحقیقاتی که پیرامون عوارض هایفوتراپی صورت انجام شده، باقی ماندن لک روی پوست، شایع ترین موردی است که از طرف بیماران گزارش شده است. اگر پوست شما حساس و آسیب پذیر باشد، ممکن است ناحیه درمان شده، قرمز و لک دار شود. اما این علائم دائمی نیستند و بعد از چند ساعت رفع خواهند شد. 
سوزش
سوزش و تورم، از موارد شایعی هستند که به عنوان عوارض هایفوتراپی صورت ظاهر می شوند. اما به دلیل متفاوت بودن واکنش پوست هر بیمار نسبت به جوانسازی پوست با هایفوتراپی، بروز این عارضه برای برخی بیماران امکان پذیر است. این عوارض جانبی HIFU بعد از مدت کوتاهی رفع می شود و شما می توانید از زیبایی و جوان  شدن پوست خود لذت ببرید. 
خشکی
در طول درمان هایفوتراپی، امواج صوتی به عمق پوست نفوذ کرده و عمیق ترین چروک های موجود روی پوست را از بین می برد. این تکنولوژی منحصر بفرد، قابلیت نفوذ به لایه عضلات آپونوروتیک «aponeurotic» را دارد و عمق  نفوذ آن از تمام روش های غیر تهاجمی دیگر بیشتر است. چون امواج هایفوتراپی به عمق پوست نفوذ می کنند، احتمال بروز برخی عوارض هایفوتراپی صورت مانند خشکی پوست برای بیمار وجود دارد. احساس خارش در نواحی که پوست نازک است مانند دور چشم و لب از شایع ترین علائمی است که بیماران تجربه می کنند. در بیمارانی که عوارض هایفوتراپی صورت به شکل خشکی پوست ظاهر شود، بدون نیاز به دارو در مدت دو هفته رفع می شود. به یاد داشته باشید که عوارض هایفوتراپی صورت، موقتی بوده و در طول جلسات مشاوره، در رابطه با آن توضیحات کافی را دریافت خواهید کرد. حفظ سلامتی بیمار، اولویت تمام کلینیک های زیبایی درمانی است و متخصصین HIFU نیز تلاش می کنند تا جلسه درمانی با کمترین احساس درد و عوارض جانبی برای بیمار به اتمام برسد.
هایپر پیگمنتاسیون یا تیرگی پوست
یکی دیگر از عوارض هایفوتراپی صورت که به ندرت مشاهده می شود؛ تیره شدن پوست بعد از درمان است که این عارضه موجب تغییر رنگ و تیره تر شدن پوست می شود. علت بروز این نوع عوارض هایفوتراپی صورت، ایجاد گرمای 45 تا 65 سلسیوسی است که حین درمان پوست را تحت تاثیر قرار می دهد. البته درصورتیکه بیماران قبل از شروع درمان تست حساسیت را انجام دهند؛ متخصصین می توانند تشخیص دهند که امکان بروز چنین عارضه ای برای آنها پس از درمان با HIFU وجود دارد و در نتیجه با پیشگیریهای مناسب از بروز آن جلوگیری خواهند کرد.
عدم تاثیرپذیری از درمان
گاهی اوقات بعضی از بیمارانی که تحت درمان هایفوتراپی قرار گرفته اند، بعد از جلسه درمانی، نتیجه یا تغییراتی را مشاهده نمی کنند. با این که پوست آسیبی ندیده و شاید نتوان عدم تاثیرپذیری درمان را جزو عوارض هایفوتراپی صورت نام برد اما برای کسانی که امید به از بین رفتن چروک های صورت داشته اند؛ اتفاق خوشایندی نیست. 10 درصد از بیماران، پس از جلسات جوانسازی پوست، تغییراتی را در صورت یا گردن خود نمی بینند. می توان گفت مشاهده تغییرات از فردی به فرد دیگر متغییر است و گاهی اوقات، ساختار درونی کلاژن بیماران که با پیری پوست مقابله می کند، تغییرات مشهود و سطحی ایجاد نمی کند.
قرمز شدن پوست
از عوارض هایفوتراپی لیفت صورت می توان به قرمز شدن پوست در طول جلسه درمانی اشاره کرد که بعد از چند ساعت از بین خواهد رفت. همچنین ممکن است در طول درمان کمی احساس خارش، سوزش یا خشکی کنید که تمام این علائم موقتی هستند.


عوارض هایفوتراپی صورت

آیا اپراتور دستگاه در بروز عوارض جانبی هایفوتراپی صورت موثر است؟

در صورتیکه هایفوتراپی توسط متخصص باتجربه انجام گیرد که قدرت موج آن را به درستی تنظیم کند و به شرایط استفاده از دستگاه HIFU مسلط باشد؛ کاملا بی خطر است و عوارض جانبی آن درحد خارش خفیف، تغییر رنگ و احساس درد و ناراحتی حین جلسه درمانی با HIFU، خواهد بود. به ندرت پیش می آید که بیماران بعد از جوانسازی پوست نزد متخصص عوارض جانبی شدیدی مشاهده کنند. اما با توجه به جنس پوست بیمار امکان بروز علائم متفاوتی امکان پذیر است. البته جای نگرانی نیست چون حداکثر بعد از گذشت ۳ تا ۵ روز رفع خواهند شد.

چه بیماریهایی عوارض هایفوتراپی صورت را تشدید می کند؟

سرطان: سابقه سرطان پوستی مانند اپی تلیوما«epithelioma» و ملانوما «melanoma»‌، بروز عوارض جانبی مانند تغییر رنگ پوست  و لک شدن را تشدید می کند.
کاشت ایمپلنت: بروز اختلالات در فعالیت های حرکتی یعنی فلج عضلات صورت؛ در نواحی که مواد فلزی یا طلا در استخوان یا بافت آن قرار گرفته باشد؛ بعد از هایفوتراپی وجود دارد.
بیماریهای پوستی: ابتلا به بیماری های پوستی مانند اگزما در بروز اختلالات موضعی بعددلز هایفوتراپی موثر است.

چرا عوارض هایفوتراپی صورت نسبت به سایر روش های جوانسازی پوست کمتر است؟

هایفوتراپی تنها روش درمانی است که به عمیق ترین لایه پوست نفوذ می کند و نتایج مثبت آن بارها ثابت شده است. لیفت صورت در هایفوتراپی، به دلیل تاثیرگذاری بیشتر با فرکانس های بالایی انجام می شود که بافت پوست را گرم کرده و ماساژ می دهد و با اکسیژن رسانی بیشتر به لایه های زیرین پوست، چروک پوست را کم عمق تر و پوست را کشیده تر و محکم تر می کند. با توجه با تاثیر بالای آن، سلول های پوست به سرعت ترمیم شده، ناحیه لایه برداری می شود و در نهایت توده های چربی در هم می شکنند. هایفوتراپی برای لیفت صورت روی لایه زیرین پوست «SMAS» اثر می گذارد و موج های یو زد «UZ» به عضلات زیرین آپونوروتیک «aponeurotic» نفوذ کرده وآنها را درمان می کند. این لایه وظیفه فرم دادن پوست را به عهده دارد و شامل الاستین و کلاژن است و به دلیل از دست دادن خواص الستیسیته موجب چروک شدن پوست می شود. 
لیفت لایه زیرین صورت با تحریک کلاژن سازی بسیار موثر است و با عوارض جانبی خفیف است. چون عملکرد هایفوتراپی نفوذ به عمیق ترین نقطه پوست تا 5 میلی متر و تاثیرگذاری به بافت آن ناحیه است. روش های درمانی دیگر تنها تا 1.5 میلی متر می توانند به عمق پوست نفوذ کنند. پس نه تنها تاثیر آن ها ضعیف و موقت خواهد بود؛ بلکه عوارض جانبی بیشتری در روی لایه سطحی پوست مشاهده می شود.

هایفوتراپی صورت برای چه کسانی مناسب است؟

پیش از شروع هایفوتراپی باید با متخصص پوست مشورت کنید تا شرایط فیزیکی شما را بررسی کرده و تعیین کند آیا برای انجام هایفوتراپی کاندید مناسبی هستید یا خیر. درصورتیکه هایفو صورت برای شما مناسب باشد می توانید بدون نیاز به جراحی، علائم پیری پوست خود را درمان کنید. یا ترمیمی که سال ها پیش انجام داده اید را دوباره تمدید کنید. روش HIFU می تواند تاثیر قابل توجهی روی جوانسازی پوست داشته باشد. درصورتیکه شرایط لازم برای هایفوتراپی داشته باشید، عوارض هایفوتراپی صورت به حداقل می رسد.



شرایط لازم برای هایفوتراپی

1. سن
هایفو صورت معمولا در سنین بین 35 تا 75 سال توصیه می شود. چون هایفوتراپی صورت می تواند چین و چروک های عمیق صورت را نیز از بین ببرد در سنین بالا نیز می توان از آن استفاده کرد. البته ممکن است عوارض هایفوتراپی صورت برای بیمارانی که بیش از 75 سال سن داشته باشند؛ تشدید گردد. همچنین افراد زیر 35 سال درصورتیکه مشکلات پوستی داشته باشند؛ می توانند از روش هایفو نتیجه مطلوبی بگیرند اما چون روند پیری پوست بعد از 35 سالگی آغاز می شود؛ بهتر است شروع درمان با HIFU بعد از 35 سالگی باشد تا عوارض هایفوتراپی صورت به حداقل رسیده و اثربخشی آن برای جوانسازی پوست مشهود باشد. 
2. مشکلات پوستی
روش HIFU را می توان برای درمان مشکلات پوستی زیر که در هر ناحیه از بدن مانند صورت، گردن، بازوها و شکم وجود داشته باشد؛ به کاربرد:
- افتادگی پوست صورت
- چین و چروک عمیق
- خط اخم و خط خنده عمیق
- غبغب
- افتادگی پوست اندام ها در اثر پیری
- عدم تقارن صورت
- افتادگی پلک
- لاغری لب بالایی
- افتادگی بیش از حد پوست پلک
- چروک اطراف چشم
- چروک عمیق در فاصله بین بینی و لب
3. موارد منع استعمال
با وجود اینکه لیفت صورت بدون جراحی انجام می شود؛ اما به منظور کاهش عوارض هایفوتراپی صورت در مواردی، منع استفاده از آن وجود دارد:
- دوران بارداری و شیردهی
- سنین کودکی
- ابتلا به صرع یا دیگر بیماری های مزمن
- پوست های آسیب دیده و عفونی
- وجود سوزش، آکنه و تبخال چرکی
- بیماری های عفونی 
- تومور های خوش خیم و بد خیم
- ابتلا به دیابت
- وجود ایمپلنت در ناحیه ای از دهان
- وجود دستگاه الکتریکی در بخشی از بدن
- وجود باطری قلب

عوارض هایفوتراپی لاغری چیست؟

هایفوتراپی لاغری با ایجاد حرارت روی آب شدن چربی های هرناحیه از بدن و کشیدن پوست همان ناحیه موثر است. به بالا رفتن دمای پوست حین استفاده از روش HIFU، احساس سوزش خفیف حین هایفوتراپی طبیعی است اما درد و ناراحتی بیمار به حدی نخواهد بود که نیاز به استفاده از کرم بی حس کننده باشد. بعد از درمان تاحدودی تورم و قرمزی در ناحیه ای که لاغری با هایفو انجام گرفته مشاهده می شود که طی چند ساعت برطرف خواهد شود. عوارض هایفوتراپی لاغری که همزمان با لیفت پوست انجام می گیرد؛ موقتی و کوتاه مدت است. بیماران می توانند بعد از جلسه هایفو لاغری کارهای روزمره خود را از سر بگیرند. به منظور کاهش عوارض هایفوتراپی لاغری بهتر است به توصیه های متخصص توجه کنید.

چگونه عوارض جانبی هایفوتراپی صورت را کاهش دهیم؟

حدودا تا یک ماه پس از جوانسازی پوست با هایفو در معرض نور مستقیم آفتاب قرار نگیرید.
از مصرف نوشیدنی های حاوی کافئین و الکل حداقل دو هفته قبل و بعد از هایفو صورت خودداری کنید.
تا چند روز بعد از هایفوتراپی صورت پوست خود را نخارانید.
یک هفته قبل و بعد از هایفو صورت آب زیادی بنوشید.
تا یک ماه بعد از هایفوتراپی صورت از گرفتن دوش آب داغ یا رفتن به سونا و جکوزی خودداری کنید.
از کمپرس یخ برای کاهش قرمزی و التهاب بعد از هایفو صورت استفاده کنید.



مشاوره رایگان

نظر خود را درباره مطلب بالا بیان کنید