هایفوتراپی چیست و چگونه انجام میگیرد؟

تاریخ انتشار - ۲۶ بهمن ۱۳۹۸

هایفوتراپی تکنولوژی تقریباً جدیدی در زمینه لیفت پوست و جوانسازی صورت است که در چند سال اخیر معرفی شده است. هایفو به عنوان روشی برای جوان سازی پوست صورت از انرژی التراسوند متمرکز برای لیفت پوست صورت و گردن استفاده می کند. این روش از طریق یک هندپیس انرژی التراسوند (Ultrasound Energy) به پوست نفوذ کرده و به تحریک کلاژن سازی به روش غیر تهاجمی کمک می کند که جوانسازی پوست انجام شود. هدف کلی از درمان هایفوتراپی کشیدن و لیفت پوست در نواحی مختلف صورت و بدن است.




برای اینکه بدانید هایفوتراپی چیست و چگونه انجام میگیرد باید با نحوه جوانسازی پوست و تولید کلاژن دستگاه هایفو که منجر به کشیدن و لیفت پوست و رفع شل شدگی ها و افتادگی های پوست میشود؛ آشنا شوید. هایفو مخفف عبارت (High Intensity Focused Ultrasound) به معنای التراسوند متمرکز با شدت بالا است که به عنوان یک روش بدون درد و غیر تهاجمی برای کاهش چین و چروک ها به کار می رود. مزیت دیگر دستگاه هایفو شکستن سلولهای چربی و کمک به دفع آنها از طریق سیستم لنفاتیک بدن است. متخصصین متبحر و با تجربه می ‌توانند بدون نیاز به عمل جراحی از دستگاه هایفو برای اسکالپتینگ صورت و بدن نیز استفاده کنند.

فواید هایفوتراپی چیست؟

فواید بسیار زیادی برای استفاده از دستگاه هایفو در صورت و بدن وجود دارد که برخی از آنها شامل موارد زیر است:
از بین بردن خطوط دور چشم و دور لب و چین و چروک ها  
رفع افتادگی پوست در ناحیه گردن 
رفع افتادگی پلک چشم 
از بین بردن غبغب 
جوانسازی پوست 
رفع افتادگی پوست در نواحی مختلف بدن بعد از لاغری 
بالا کشیدن ابروها 
لیفت سینه
لاغری و تناسب اندام 
آب کردن چربی های موضعی شکم و پهلو

هایفوتراپی چیست و چگونه انجام میگیرد؟

آمادگی های قبل از هایفوتراپی چیست؟

نیازی به آماده سازی خاصی قبل از هایفوتراپی نیست. معمولاً پزشک متخصص سوابق درمانی و هر نوع سابقه عمل جراحی یا روش‌های زیبایی دیگری که روی صورت و گردن انجام گرفته را بررسی می کند و در صورتی که اطمینان حاصل کند که احتمال بروز عفونت پوستی یا مشکلات و عارضه ای که بعد از هایفوتراپی اثر منفی بگذارد؛ وجود ندارد؛ جلسه هایفوتراپی را برای بیمار تنظیم می کند.

هایفوتراپی چگونه انجام میگیرد؟

ابتدا پزشک متخصص ژل آلتراسوند را روی صورت و گردن بیمار میمالد سپس هندپیس دستگاه هایفو را در نواحی مختلف پوست صورت بیمار حرکت می دهد تا انرژی آلتراسوند به لایه های عمیق پوست صورت نفوذ کرده و سلول ها را تحریک کند تا کلاژن بیشتری تولید کنند و طی چند هفته بعد جوان سازی و ترمیم پوست انجام گیرد.
متخصص بسته به شرایط پوستی بیمار، عمق نفوذ انرژی التراسوند را به پوست از طریق تنظیمات هندپیس تغییر می دهد. در طول فرایند هایفوتراپی بیمار احساس گرما و حرارت زیر پوست خود خواهد داشت و تا حدودی سوزش نیز احساس خواهد شد. معمولا بیمارانی که پوست حساسی داشته باشند می توانند از کرم بی حسی موضعی استفاده کنند تا در طول جلسه هایفوتراپی درد و ناراحتی چندانی تجربه نکنند.
هر جلسه هایفو صورت بین ۳۰ تا ۶۰ دقیقه زمان می‌برد که بستگی به شدت مشکلات و ضایعات پوستی بیمار دارد. عوارض جانبی خفیف بعد از جلسه هایفو شامل قرمزی، تورم و گاهی اوقات خشکی پوست می‌شود که حداکثر تا ۲۴ ساعت بعد از جلسه هایفوتراپی خود به خود از بین خواهد رفت.
در صورتی که بیمار احساس درد و سوزش داشته باشد؛ پزشک متخصص چند داروی مسکن تجویز می کند و کرم های مخصوص پوست صورت برای حفاظت از پوست در برابر اشعه آفتاب و عوامل آسیب‌رسان دیگر در محیط را توصیه خواهد کرد.
افرادی که هایفوتراپی انجام داده اند بعد از یک جلسه درمانی، تغییرات قابل توجهی روی پوست صورت خود مشاهده کرده اند. در مقاله "خلاصه تجربیات کسانی که از دستگاه هایفو استفاده کرده اند" برخی از تجربیات افراد را با شما به اشتراک گذاشتیم. با این وجود اگر عمق ضایعات و مشکلات پوستی بسیار زیاد باشد میتوان بعد از سه تا چهار ماه جلسه بعدی هایفوتراپی را انجام داد تا نتایج بهتری مشاهده شود. 

هایفو چگونه روی جوانسازی پوست تاثیر می گذارد؟

امواج آلتراسوند متمرکز با شدت بالا در دستگاه HIFU، فرایند بهبود و ترمیم پوست را تسریع می کند و در نتیجه می تواند به جوانسازی پوست نواحی صورت، گردن، دکلته و حتی شکم، پهلوها، ران پا، بازو و غیره که در اثر کاهش وزن شدید دچار شل شدگی و افتادگی پوست شده اند؛ کمک کند. این روش درمانی نیاز به استفاده از هیچ گونه کرم یا تزریق فیلر ندارد و تنها بر اساس خاصیت ترمیم و احیای طبیعی پوست بدن طراحی شده است. هایفوتراپی لایه‌های عمیق پوست را تحت تاثیر قرار می دهد و آسیبی به لایه سطحی پوست نمی رساند. بنابراین بیماران بعد از جلسه هایفو صورت نیاز به گذراندن دوره ریکاوری ندارند و می‌توانند فعالیت‌های روزمره خود را آغاز کنند. اثربخشی هایفو را می توان در چهار مرحله زیر خلاصه کرد:
نفوذ امواج آلتراسوند به عمق مناسب پوست
هایفوتراپی شبیه لیزر رادیو فرکانس عمل جراحی یا تکنولوژی های دیگر نیست چون بدون نیاز به آسیب رساندن به سطح پوست و فقط با استفاده از امواجی که به عمق پوست نفوذ می کند می ‌تواند روی عمیق ترین لایه پوست یا همان SMAS تاثیر گذاشته و تحریک کلاژن را در لایه عضلانی و بافت همبند انجام دهد. به همین علت هایفوتراپی، بهترین و موثرترین روش جوانسازی و لیفت پوست در ناحیه صورت و گردن شناخته می شود.
هایفو صورت به نحوی انجام می گیرد که لایه سطحی پوست هیچگونه آسیبی نمی بیند درحالیکه عمیق ترین لایه پوست را تحت تاثیر قرار می دهد. نتایج آن ماندگاری طولانی مدتی دارد و بدون اینکه اثر برش یا زخم روی پوست صورت به جای بگذارد؛ نتایج لیفت آن حتی بعد از یک جلسه کاملاً مشهود و رضایت بخش است. امواج هایفو می تواند به عمقی از پوست نفوذ کند که امواج لیزر یا آر اف فرکشنال اثر بخشی روی آن را ندارد.
افزایش دما در بافت پوست
هایفوتراپی جزو اولین تکنیک های بدون عمل جراحی صورت است که توسط سازمان غذا و داروی آمریکا برای لیفت گردن، صورت و ابرو مورد تایید قرار گرفته است. امواج اولتراسوند ساطع شده از دستگاه هایفو در ناحیه هدف، متمرکز شده و طبق برنامه تعیین شده لایه‌های مختلف پوست را تحت تاثیر قرار می دهد. انرژی متمرکز و با شدت بالای امواج آلتراسوند اثرات حرارتی بسیار بالایی بیش از ۶۴ درجه سانتیگراد (64 ° C) در لایه عمیق پوست ایجاد میکند که موجب ایجاد یک نقطه انعقاد شده که مانند یک چاقوی الکتروسرجیکال در عمق پوست عمل کرده و بدون آسیب رساندن به سطح پوست بافت های موجود در لایه های زیرین پوست را تخریب می کند.
تحریک خودترمیمی بافت ها
زمانیکه امواج آلتراسوند به عمق مناسب پوست نفوذ می کنند؛ بافت ها و سلول های ناحیه هدف را گرم کرده و در نتیجه سلول های پوست را وادار می کنند که به طور طبیعی به گرم شدن و تخریب شدن پاسخ دهند و فرایند خودترمیمی بافت ها به منظور جایگزین کردن سلول هایی که از بین رفته اند؛ آغاز شود.
تولید کلاژن جدید
لایه SMAS که پیش از ابداع تکنولوژی هایفو فقط توسط عمل جراحی دستکاری میشد؛ در عمق ۴ میلیمتری پوست بدن قرار دارد و هایفو تنها دستگاهی است که امواج آلتراسوند آن می تواند این لایه را تحت تاثیر قرار دهد. برای درک بهتر این که هایفوتراپی چیست و چگونه انجام میگیرد باید به این نکته دقت کنید که اثربخشی هایفو اصلا شبیه دستگاه های لیزر دیگر نیست چون روی سطح پوست اثری بر جای نمی گذارد و فقط لایه های عمیق را تحریک می کند که کلاژن جدید تولید کنند.
تولید کلاژن بعد از هایفو تراپی طی دو تا سه ماه به میزان بهینه خود خواهد رسید و در طول این مدت تغییرات قابل توجهی در پوست صورت بیماری مشاهده خواهد شد و علاوه بر اینکه افتادگی پوست و چین و چروک ها رفع می شوند؛ پوست صورت جوان تر به نظر رسیده و سالم و صاف خواهد شد.



کاربرد هایفوتراپی چیست؟

از کاربردهای هایفو می توان به جوانسازی صورت لیفت ابرو کشیدن بافت همبند و درمان سلولیت نیز اشاره کرد. امواج آلتراسوند متمرکز می توانند به لایه های عمیق پوست نفوذ کرده و با تحریک کلاژن سازی و تولید الاستین تا حدود ۲۰ درصد بلافاصله بعد از جلسه درمانی به کاهش علائم پیری کمک کند. همچنین بعد از حدود ۳ تا ۶ ماه نتایج نهایی هایفوتارپی تا حدود ۷۰ درصد تمام علائم پیری پوست شامل افتادگی، خطوط دور چشم و دور لب و چین و چروک ها را نیز کاهش می‌دهد.

هایفو صورت چگونه انجام میگیرد؟

پروب دستگاه هایفو توسط تکنسین روی نواحی مختلف پوست صورت حرکت می کند و در نتیجه امواج اولتراسوند متمرکز با شدت بالا به بافت همبند زیر لایه سطحی پوست نفوذ کرده و اثرات کشیدن و لیفت پوست را به جای می گذارد چون لایه سطحی پوست تحت تاثیر امواج قرار نمی گیرد هیچ گونه اثر زخم یا برش از هایفوتراپی روی پوست صورت مشاهده نمی شود.
از این تکنولوژی پیشرفته می توان برای تمام نواحی صورت و بدن که دچار افتادگی پوست شده باشند؛ استفاده کرد. بیشترین کاربرد هایفوتراپی در نواحی گردن، چانه، گونه و ابروها است و طی یک جلسه هایفوتراپی بیمار می‌تواند تمام مشکلات پوست صورت خود را برطرف نماید.

موارد منع هایفوتراپی چیست؟

داشتن پیس میکر یا هر نوع ابزار الکتریکی که در بدن کاشته شده باشد
ابتلا به اختلالات خونی 
تزریق سیلیکون در ناحیه ای که قرار است هایفوتراپی شود 
وجود آکنه یا عفونت فعال در پوست 
داشتن ایمپلنت مکانیکی، درمال یا فلزی در صورت
داشتن زخم باز، آکنه کیستی در ناحیه تحت درمان
ابتلا به بیماری کلوئید
قرار گرفتن تحت درمانهای ضدانعقادی
زنان باردار و شیرده

هایفو سه بعدی (3D HIFU  ) چیست و چگونه انجام میگیرد؟

هایفو سه بعدی لایه مختلف پوست شامل سوپرفیشال Superficial، درمی Dermis و SMAS تاثیر میگذارد. هایفو سه بعدی با روشی کاملا ایمن، بافتهای این سه لایه پوست را گرم کرده و در اثر تخریب برخی از سلول های پوستی تولید کلاژن جدید را در آن ها تحریک می کند که در نتیجه اثرات بلند مدتی در کشیدن و جوانسازی پوست صورت مشاهده خواهد شد. درمان چند کاربردی هایفو سه بعدی با نفوذ به عمق ترین لایه پوست دو پدیده فیزیولوژیکی زیر را در نقاط انعقاد ایجاد می کند:
اثر لیفت: از طریق انقباض بافت همبند با یک اثر کشیدگی و سفت شدن فوری
تولید کلاژن: از طریق تحریک فرایند خود ترمیمی بدن بعد از ۲ تا ۶ ماه که منجر به افزایش خاصیت الاستیسیته و صاف شدن پوست میشود.
این نتایج فوری محسوس هستند و در طول زمان به تدریج افزایش می یابند. حدود ۲ تا ۶ ماه طول می کشد تا نتایج واقعی هایفو سه بعدی مشخص شود. نتایج لیفت صورت با هایفو طی سه سال آینده به تدریج از بین می رود. در صورتی که هایفوتراپی برای رفع افتادگی پوست انجام گرفته باشد معمولاً بعد از چهار ماه یک جلسه ثانویه هایفوتراپی انجام می‌گیرد تا نتایج لیفت پوست به طور کامل مشاهده گردند. ماندگاری نتایج هایفوصورت بیش از دو سال است و کاملا با پوست صورت سازگار است. 
درمان هایفوتراپی را میتوان همزمان با سایر درمان های زیبایی مانند مزوپیلینگ، تزریق، لیزر و آر اف فرکشنال انجام داد تا جوانسازی پوست به طور کامل انجام گیرد.




مشاوره رایگان

نظر خود را درباره مطلب بالا بیان کنید