موارد منع هایفو

تاریخ انتشار - ۲۸ بهمن ۱۳۹۸

هایفو یک تکنولوژی بر پایه امواج اولتراسوند است که استفاده از آن برای صورت و بدن به منظور لیفت، جوانسازی پوست و لاغری به جز در موارد منع هایفو مورد تایید FDA گرفته است. هایفوتراپی بیش از ۵۰ سال است که در درمان سرطان نتیجه بخش بوده و ایمن بودن آن برای بدن تضمین شده است مطالعات بسیار زیادی در خصوص ایمنی دستگاه هایفو برای لیفت صورت انجام گرفته که تمام آنها اثبات کرده اند؛ هزاران درمان انجام گرفته در سراسر جهان برای لیفت و جوانسازی صورت با هایفوتراپی بدون عارضه جانبی شدیدی به بیماران کمک کرده است.




هایفو یا همان دستگاه آلتراسوند متمرکز با شدت بالا، انرژی حرارتی را به پوست و بافت همبند منتقل می‌کند و در نتیجه تولید کلاژن جدید را تحریک کرده و می تواند به ترمیم و بهبود بافت پوست کمک کند. کلاژن پروتئین طبیعی موجود در پوست است که جوانی و خاصیت کشسانی آن را ایجاد می‌کند. با افزایش سن جاذبه زمین روی پوست اثر گذاشته و به تدریج آن را به سمت پایین میکشد؛ کاهش تولید کلاژن نیز شل شدگی و افتادگی پوست را تشدید میکند. هایفوتراپی موجب می شود فرایند ترمیم پوست و جوان سازی آن با تولید کلاژن جدید دوباره آغاز شود و پوست شروع به کشیده شدن و سفت شدن کند.

آیا رنگ پوست جزو موارد منع هایفو به شمار می‌آید؟

خیر. ممنوعیت هایفو با توجه به رنگ پوست افراد مشخص نمی شود بلکه بر خلاف لیزر از هایفوتراپی می توان با نتایج یکسان روی تمام انواع پوست ها نتیجه گرفت. چون امواج اولتراسوند دستگاه هایفو لایه های سطح پوست را تحت تاثیر قرار نمی دهند و فقط لایه های عمیق و درمی پوست را حداقل در عمق یک و نیم میلیمتری تحریک به تولید کلاژن می کنند؛ از HIFU می توان با ایمنی کامل اطراف چشم و لب ها، گردن، گونه و سایر نواحی بدن حتی برای سیاه پوستان نیز استفاده کرد. هایفو لایه SMAS پوست را تا بیش از ۶۰ درجه سانتی گراد گرم کرده و این افزایش حرارت نقطه انعقاد حرارتی به وجود می‌آورد که فرآیند جوانسازی پوست را به حداکثر می رساند و اثرات لیفت پوست در این نقطه مشاهده می شود. در نتیجه لایه های بسیار عمیق پوست که فقط در عمل جراحی زیبایی قابل دسترسی هستند توسط امواج اولتراسوند هایفو تحریک شده و به لیفت صورت کمک می کنند و رنگ پوست تاثیری در درمان با هایفو ندارد.

 موارد منع هایفو صورت چیست؟ 

وجود زخم باز، خونریزی یا جراحت روی صورت یا گردن
آکنه کیستیک یا شدید روی صورت یا گردن 
کاشت ایمپلنت دندان
ابتلا به بیماری های پوستی موضعی یا سیستمیک و فعال که بهبود زخم را تحت تاثیر قرار می دهند
تبخال یا Herpes

 ممنوعیت هایفو برای چه بیمارانی توصیه شده است؟

پیس میکر یا هر نوع وسیله الکترونیکی در ناحیه تحت هایفوتراپی
ابتلا به بیماری های قلبی
ابتلا به اختلالات سیستم ایمنی و دیابت
افراد مبتلا به کم کاری تیروئید
افرادی که در سه ماه گذشته بوتاکس یا ژل تزریق کرده اند
کاشت طلا در صورت به عنوان پرکننده داخلی
افراد مبتلا به خشکی پوست شدید
افراد مبتلا به بیماری ماهیچه قلب یا Cardiomyopathy
افرادی که تحت عمل لیزر یا IPL طی یک ماه گذشته قرار گرفته اند
افراد مبتلا به فلج صورت (Bell’s palsy)

موارد منع هایفو

آیا سن بیمار در ممنوعیت هایفو تاثیری دارد؟
همانطور که در مقاله "سن مناسب برای هایفو! از شایعه تا واقعیت این روش جوانسازی" به طور کامل توضیح دادیم؛ هایفو در سنین مختلف ممکن است اثرات درمانی متفاوتی روی پوست صورت داشته باشد. بهترین زمان برای هایفوتراپی، بین سنین ۳۰ سال تا ۴۵ سال می باشد که علائم پیری به تازگی روی پوست ظاهر شده است. در سنین بالاتر از 50 سال، معمولا از هایفوتراپی برای رفه افتادگی پوست گردن و از بین بردن غبغب استفاده می شود که نتایج قابل قبولی دارد. به طور کلی می توان گفت سن بیمار در ممنوعیت هایفو تاثیری ندارد و همه افراد بالاتر از 18 سال می توانند اقدام به هایفوتراپی نمایند.

مصرف چه داروهایی جزو موارد منع هایفو به شمار می آید؟

مصرف داروهای ضد انعقاد خون
ترومبوز یا ترومبوفلبیت 
کاردیوپاتی 
مصرف داروهایی که ترمیم زخم را به تاخیر می اندازند 
مصرف هر ماده ای که موجب ضعیف شدن سیستم ایمنی باشد 
مصرف داروهای شیمی درمانی
     مصرف راکوتان (Roaccutane)
مصرف داروهای استروئیدی
مصرف داروهای آنتی ترومبوس
مصرف آنتی بیوتیک طی 4 هفته گذشته
مصرف مسکن 
مصرف داروهایی که حساسیت به نور ایجاد می کنند

ممنوعیت هایفو برای چه کسانی جدی تر است؟

بیماران صرعی و تشنجی
خانم‌های باردار
کودکان 
بیماران دیابتی که قند خون کنترل شده دارند
افرادی با علائم پیری بسیار شدید روی پوست 
افراد مبتلا به چاقی مفرط
•     افراد مبتلا به اختلال خونی (Hemorrhagic Disorder)
بیماران سرطانی که تحت شیمی درمانی و رادیوتراپی قرار دارند
     بیماران مبتلا به ترومبوفلبیت (Thrombophlebitis)
بیماران کلیوی
افرادی که دچار بیماریهای کبد هستند
افرادی که سابقه بیماری کلوئید دارند
افراد مبتلا به ایدز و پزوریازیس

مواد منع هایفو برای کدام نواحی بدن است؟

به عنوان یک روش درمانی بدون عمل جراحی کاربرد های فراوانی برای نواحی مختلف صورت و بدن دارد که شامل لیفت ابرو لیفت گونه کشیدن پوست گردن از بین بردن غبغب رفع چین و چروک ها و خطوط صورت گردن و ناحیه دکلته می شود تکنولوژی پیشرفته دستگاه هایفو از ترنسدیوسرهایی استفاده می‌کند که امواج آلتراسونیک را قادر میسازد تا عمق هشت میلیمتری پوست نفوذ کنند سیستم اسکن پیشرفته دستگاه آیفون �ور هدفمند لایه های درمان و شاپ‌در مال بافت پوست را هدف قرار می‌دهد تا از اثربخشی امواج اولتراسوند مورد نظر اطمینان یابد و درمان مناسب را در عمق مناسب پوست بدون آسیب رساندن به سطح آن انجام دهد
هر چند هایفوتراپی می‌تواند برای نواحی مختلف بدن مورد استفاده قرار گیرد اما توصیه می شود که ممنوعیت هایفو برای نواحی زیر در نظر گرفته شود و در صورت نیاز به هایفوتراپی در این نواحی احتیاط لازم رعایت شود:
غضروف و غده تیروئید
شاهرگ های بدن مثل شاهرگ گردن
بافت سینه به خصوص اگر جراحی زیبایی شده باشد و یا ایمپلنت مکانیکی در آن کاشته شده باشد.
نواحی از پوست که فیلر درمال مورد استفاده قرار گرفته است یا تزریق بوتاکس انجام شده است.
از دستگاه هایفو به طور مستقیم برای چشم ها نباید استفاده کرد.
نواحی که درآن استندهای فلزی در ناحیه تحت درمان مانند صورت، گردن، دکلته، وسط سینه و غیره وجود دارد.



آیا وجود جسم خارجی در بدن از موارد منع هایفو است؟

دستگاه هایفو با بافت های بدن از جمله پوست عضلات رگ های خونی و عصبی کاملاً سازگار است در صورتیکه مواد خارجی در ناحیه تحت درمان مورد استفاده قرار گرفته باشد نباید از هایفو به طور مستقیم استفاده کرد. مواد خارجی شامل:
ایمپلنت های مکانیکی مانند ایمپلنت های دائمی پوستی
فیلرهای درمال 
ایمپلنت سینه 
پیس میکر 
استنت های فلزی در صورت یا گردن مانند ایمپلنت دندان
پمپ انسولین
تتو
براکت

عوارض جانبی هایفوتراپی

عوارض جانبی هایفو برای افرادی که کاندید مناسب هایفوتراپی هستند فقط شامل کمی قرمزی مختصر، سوزش و حدود یک ساعت تورم و در موارد بسیار نادری کبودی و احساس خارش است که حداکثر طی یک روز از بین میرود. حساس شدن پوست به لمس کردن بعد از هایفوتراپی کاملاً طبیعی است و بیمار ممکن است به صورت موقتی در عضلات ناحیه ای که هایفو انجام شده، احساس سوزش خارش کنند که به سرعت تسکین خواهد یافت. اما در صورتی که بیمار جزو موارد منع هایفو باشد؛ احتمال بروز عوارض جانبی جدی و شدید مانند احساس درد، کبودی بیش از حد، سوختگی و احساس سوزش شدید تا چند روز بعد از هایفوتراپی وجود خواهد داشت. در موارد خاصی باقی ماندن جای زخم یا بی حسی موضع درمان شده نیز گزارش شده است.
به منظور جلوگیری از بروز هرگونه عارضه جدی بعد ازهایفوتراپی در صورتی که به هر یک از این موارد ممنوعیت هایفوتراپی مبتلا هستید پیش از اقدام به هایفو صورت حتما با پزشک متخصص مشورت کرده و به توصیه‌های او عمل نمایند
عوارض جانبی گزارش شده در ارزیابی هایفوتراپی برای ابرو، زیر چانه، و گردن تابحال خفیف و گذرا بوده و به علائم زیر محدود بوده اند:
عوارض کوتاه مدت
- التهاب پوست (قرمزی): ناحیه تحت درمان ممکن است بلافاصله پس از درمان دچار التهاب شود. اما ساعاتی پس از درمان برطرف خواهد شد.
- ورم: ناحیه تحت درمان ممکن است دچار ورم خفیفی شود که بین 3 تا 72 ساعت از بین می رود.
- درد: ناراحتی لحظه ای ممکن است طی درمان احساس شود که ظرف 2 ساعت تا 2 روز برطرف خواهد شد. 
- کبودی: کبودی خفیف که به دلیل آسیب به رگ های خونی بافت نرم ایجاد می شود و ممکن است گاهی اوقات رخ دهد و ظرف 2 روز تا 2 هفته پس از درمان از بین می رود. 
عوارض بلند مدت و عصبی
- ضعف عضلانی موضعی ممکن است پس از درمان به دلیل التهاب عصب حرکتی ایجاد شود. این مسئله معمولا 2 تا 6 هفته پس از درمان برطرف می شود.
- بی حسی زود گذر ممکن است پس از درمان به دلیل التهاب عصب حسی رخ دهد که معمولا پس از 2 تا 6 هفته از بین می رود.
- درد، احساس مور مور و یا سوزن سوزن شدن ممکن است طی درمان حس شود. این احساسات معمولا طی 2 تا 6 هفته پس از درمان برطرف می شود. هیچ گونه آسیب دائمی در اعصاب صورت تاکنون گزارش نشده است.
عوارض جانبی گزارش شده در ارزیابی بالینی دستگاه Hifu برای درمان ناحیه سینه و دکلنه طبیعتا خفیف و گذرا بوده است. این موارد عبارت بودند از:
عوارض جانبی کوتاه مدت
- جای زخم: در صورتی که روش درمانی صحیح نباشد ممکن است جای زخم بوجود آید که با استفاده از پمادهای خاص از بین خواهد رفت.
- التهاب پوست (قرمزی): ناحیه تحت درمان ممکن است بلافاصله پس از درمان دچار التهاب شود. اما ساعاتی پس از درمان برطرف خواهد شد.
- ورم: ناحیه تحت درمان ممکن است دچار ورم خفیفی شود که بین 3 تا 48 ساعت از بین می رود.
- درد: ناراحتی لحظه ای ممکن است طی درمان احساس شود که ظرف 2 ساعت تا 2 روز برطرف خواهد شد. 
- احتمال حساسیت به لمس نیز وجود دارد و معمولا ظرف 2 روز تا 2 هفته پس از درمان برطرف خواهد شد.
- افزایش سطح ورم: ناحیه تحت درمان ممکن است پس از درمان دچار ورم خطی شود و معمولا ظرف یک روز تا 3 هفته پس از درمان برطرف خواهد شد.
- کبودی: کبودی خفیف که به دلیل آسیب به رگ های خونی بافت نرم ایجاد می شود ممکن است گاهی اوقات رخ دهد و ظرف 3 روز تا 3 هفته پس از درمان از بین می رود.
عوارض عصبی حسی زودگذر (در اثر التهاب عصب)
- حس مور مور شدن یا بی حسی  ممکن است تجربه شود که ظرف 4 روز تا 5 هفته پس از درمان رفع خواهد شد.
- سوزن سوزن شدن پس از درمان ممکن است رخ دهد که ظرف 3 تا 5 روز پس از درمان برطرف می شود.
- خارش پس از درمان ممکن است وجود داشته باشد و معمولا ظرف 1 تا 3 هفته رفع خواهد شد.




مشاوره رایگان

نظر خود را درباره مطلب بالا بیان کنید